PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 16 | 2 |
Tytuł artykułu

Ewolucja rynku piwa w Polsce

Autorzy
Warianty tytułu
EN
Evolution of the beer market in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Celem badań była ocena ewolucji branży piwowarskiej w ostatnich dwudziestu latach. Analiza objęła zmiany w produkcji, handlu zagranicznym, cenach i spożyciu piwa w Polsce. W latach 1995-2013 nastąpił dynamiczny rozwój branży piwowarskiej. Przemiany własnościowe oraz technologiczne, wsparte zagranicznymi inwestycjami bezpośrednimi oraz zmiana modelu konsumpcji alkoholi przyczyniły się do wzrostu produkcji i spożycia piwa per capita. Obecnie polski rynek piwowarski jest bliski nasycenia. Spożycie per capita należy do jednego z najwyższych w Europie i dalszy jego rozwój nie będzie już tak dynamiczny. Eksport, pomimo dużego wzrostu po 2004 roku, nie ma większego znaczenia dla producentów. Dalszy rozwój rynku wymagał będzie od producentów przede wszystkim większych nakładów marketingowych i pozyskiwania nowych grup klientów (segment piw smakowych).
EN
Over the period 1995-2013 Polish brewing sector showed a dynamic increase. Ownership and technological development supported with foreign investments and changes in the pattern of alcohol consumption triggered the growth of production and per capita consumption of beer. Currently Polish market has almost reached a breakeven point saturation with per capita consumption one of the highest in Europe and its further development of the market will not be as dynamic as it used to be previously. Despite a bulk increase after 2004 beer exports is of minor importance for breweries. Further development then will require mainly larger the before expenditure on marketing in order to gain new customers (for instance flavoured beers).
Słowa kluczowe
Wydawca
-
Rocznik
Tom
16
Numer
2
Opis fizyczny
s.117-122,rys.,tab.,bibliogr.
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Chechelski P. 2008: Wpływ procesów globalizacji na polski przemysł spożywczy, Studia i Monografie, IERiGŻ-PIB, Warszawa, 87.
  • Domańska I. 2006: Złoty trunek w cenie, Handel, 15.
  • Gołaś Z., Ścibek M. 2010: Analiza tendencji zmian na polskim rynku piwa, J. Agribus. Rural Dev., 1(15), Poznań, 73.
  • Hamulczuk M. 2011: Prognozowanie cen surowców rolnych z wykorzystanie szeregów czasowych, IERiGŻ, Warszawa.
  • Jasiński A. 1997: Zarys analizy rynku, PWN, Warszawa.
  • Kowalski A., Rembisz W. 2007: Rynek rolny w ujęciu funkcjonalnym, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, Warszawa.
  • Mynarski S. 1993: Analiza rynku. Systemy i mechanizmy, Wyd. AE w Krakowie, Kraków, 8.
  • Porter M.E. 2006: Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, MT Biznes, Warszawa.
  • Poskier E. 2001: Polska Historia Piwem Pisana, Nad Sołą i Koszarawą, rok IV, nr 10(65).
  • Purczyński M. 2012: Rozprawa doktorska: Optymalizacja polityki cenowej przedsiębiorstwa branży piwowarskiej, UE w Poznaniu, Poznań, 102.
  • Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG), L 1/1 z dnia 4 stycznia 2003 r.
  • Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Tekst mający znaczenie dla EOG), L 21/1 z dnia 29 stycznia 2004 r.
  • Samuelson P.A., Nordhaus W.D. 2004: Ekonomia, PWN, Warszawa.
  • Stankiewicz D. 2002: Sytuacja branży piwnej w Polsce, Wydział Analiz Ekonomicznych i Społecznych, Kancelaria Sejmu Biuro Studiów i Ekspertyz, nr 917, 1.
  • Varian H.R. 2002: Mikroekonomia, PWN, Warszawa, 511.
  • www.barthhaasgroup.com/images/pdfs/report2013/Barth_Beilage_2013.pdf, dostęp 24.04.2014.
  • www.brewersofeurope.org/docs/publications/2013/FullReport20140123.pdf, dostęp 24.04.2014.
  • www.parpa.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=156&Itemid=145, dostęp 24.04.2014.
  • www.biznes.newseria.pl/news/piwa_smakowe_maja_juz_11,p988776215, dostęp 24.04.2014.
Uwagi
PL
Rekord w opracowaniu
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.agro-2330efee-1094-4c02-a52c-e19f9feb82e9
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.