PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 16 | 1 |
Tytuł artykułu

Wpływ wyróżników jakości na zachowania konsumentów mięsa

Warianty tytułu
EN
The influence of quality features on consumers’ behavior meat
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Celem badań było wyodrębnienie i uszeregowanie najważniejszych cech wpływających na konsumencką ocenę jakości dla poszczególnych rodzajów mięs oraz ryb, a także określenie wpływu tych wyróżników na proces podejmowania decyzji o nabywaniu mięsa i ryb. Materiał badawczy pochodził z ogólnopolskiego badania ilościowego przeprowadzonego w 2012 roku na próbie 1500 respondentów, dorosłych mieszkańców Polski, w 16 województwach, proporcjonalnie do liczby ich mieszkańców. Polski konsument, pomimo zmieniających się na przestrzeni lat wzorców konsumpcji i zwyczajów żywieniowych, nadal jest zwolennikiem mięsa wieprzowego, które stanowi około 60% konsumpcji mięsa ogółem. Zmniejszeniu uległo spożycie wołowiny. Natomiast w latach 1990-2013 zwiększyło się spożycie mięsa drobiowego o prawie 20 kg/osobę/rok. Jedną z determinant wpływających na kształtowanie się zachowań konsumentów względem mięsajest jego jakość, a szczególnie sposób jej postrzegania, charakteryzowania i oceniania przez konsumentów. Jak dowiodły wyniki ilościowego badania empirycznego, polscy konsumenci najrzadziej deklarowali spożywanie dziczyzny, ryb oraz mięsa wołowego. Ponadto stwierdzono, że inna jest siła oddziaływania poszczególnych cech konsumenckiej oceny jakości na podejmowanie ostatecznej decyzji o zakupie mięsa i ryb. Dla większości konsumentów najważniejszym wyróżnikiem był wygląd ogólny. Dla osób kupujących wieprzowinę istotną cechą była zawartość tłuszczu. Badani nabywający wołowinę zwracali uwagę na jej cenę, a kupujący ryby oceniali ich zapach.
EN
The aim of the study was to identify and prioritize the most iThe aim of the study was to identify and prioritize the most important characteristics affecting consumer assessment of the quality for different types of meats and fish, as well as the impact of these traits on the process making a decision to purchase meat and fish. The research material came from nationwide quantitative survey conducted in 2012 on a sample of 1,500 respondents Polish adult population in 16 provinces, proportion to the number of their inhabitants. Polish consumer, despite changing over the years, consumption patterns and habits nutrition, it is still a supporter ofpork, which is about 60% of total meat consumption. Was reduced beef consumption. In the years 1990-2013 increased consumption ofpoultry meat with nearly 20 kg/person/year. One of the determinants influencing the consumer behavior with respect to meat is its quality, especially way of perceiving, characterization and evaluation by consumers. As shown the results of a quantitative empirical study, Polish consumers rarest declared consuming venison, fish and beef. Moreover, the other is the power of the individual characteristics consumer assessment of the quality to take a final decision on buying meat and fish. For most consumers, the most important distinguishing feature was general appearance. For people buying pork importantfeature was the contentfat. Respondents purchasing beef pointed to its price and the buyer assessedfish smell them.mportant characteristics affecting consumer assessment of the quality for different types of meats and fish, as well as the impact of these traits on the process making a decision to purchase meat and fish. The research material came from nationwide quantitative survey conducted in 2012 on a sample of 1,500 respondents Polish adult population in 16 provinces, proportion to the number of their inhabitants. Polish consumer, despite changing over the years, consumption patterns and habits nutrition, it is still a supporter ofpork, which is about 60% of total meat consumption. Was reduced beef consumption. In the years 1990-2013 increased consumption ofpoultry meat with nearly 20 kg/person/year. One of the determinants influencing the consumer behavior with respect to meat is its quality, especially way of perceiving, characterization and evaluation by consumers. As shown the results of a quantitative empirical study, Polish consumers rarest declared consuming venison, fish and beef. Moreover, the other is the power of the individual characteristics consumer assessment of the quality to take a final decision on buying meat and fish. For most consumers, the most important distinguishing feature was general appearance. For people buying pork importantfeature was the contentfat. Respondents purchasing beef pointed to its price and the buyer assessedfish smell them.The aim of the study was to identify and prioritize the most important characteristics affecting consumer assessment of the quality for different types of meats and fish, as well as the impact of these traits on the process making a decision to purchase meat and fish. The research material came from nationwide quantitative survey conducted in 2012 on a sample of 1,500 respondents Polish adult population in 16 provinces, proportion to the number of their inhabitants. Polish consumer, despite changing over the years, consumption patterns and habits nutrition, it is still a supporter ofpork, which is about 60% of total meat consumption. Was reduced beef consumption. In the years 1990-2013 increased consumption ofpoultry meat with nearly 20 kg/person/year. One of the determinants influencing the consumer behavior with respect to meat is its quality, especially way of perceiving, characterization and evaluation by consumers. As shown the results of a quantitative empirical study, Polish consumers rarest declared consuming venison, fish and beef. Moreover, the other is the power of the individual characteristics consumer assessment of the quality to take a final decision on buying meat and fish. For most consumers, the most important distinguishing feature was general appearance. For people buying pork importantfeature was the contentfat. Respondents purchasing beef pointed to its price and the buyer assessedfish smell them.
Wydawca
-
Rocznik
Tom
16
Numer
1
Opis fizyczny
s.98-104,tab.,bibliogr.
Twórcy
  • Katedra Organizacji i Ekonomiki Konsumpcji, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ul.Nowoursynowska 159c, 02-776 Warszawa
autor
  • Katedra Organizacji i Ekonomiki Konsumpcji, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ul.Nowoursynowska 159c, 02-776 Warszawa
Bibliografia
  • Baryłko-Pikielna N., Matuszewska I. 2009: Sensoryczne badania żywności. Podstawy - metody - zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków.
  • Cichocka A. 2013: Miejsce mięsa w diecie, http://www.poradnikmedyczny.pl, dostęp 2.11.2013.
  • Cichocka I., Pieczonka W. 2005: Struktura jakości produktów żywnościowych współczesnego konsumenta, Problemy Jakości, sierpień, 13-18.
  • Cierach M., Niedźwiedź J., Borzyszkowski M. 2009: Zmiany poubojowe w wołowej tkance mięśniowej a jakość mięsa, Inżynieria i Aparatura Chemiczna, 48, 2, 27-28.
  • Grunert K.G., Bredahl L., Brunsa K. 2004: Consumer perception ofmeat quality and implications for product development in the meat sector - a review, Meat Science, 66, 259-272.
  • Jasiulewicz-Kaczmarek M., Wieczorek R. 2008: Eksploatacja systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności warunkiem satysfakcji klienta, [w]: T. Sikora (red.), Koncepcje zarządzania jakością. Doświadczenia i perspektywy, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków, 617.
  • Jeremiah L.E., Phillips D.M. 2000: Evaluation of a probe for predicting beef tenderness, Meat Science, 55,493-502.
  • Jurczak M. 2005: Towaroznawstwo produktów zwierzęcych - ocena jakości mięsa, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 20-36.
  • Łeba S. 2008: Jakość konsumencka jako wyzwanie dla producentów żywności, [w]: T. Sikora (red.), Koncepcje zarządzania jakością. Doświadczenia i perspektywy, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków, 631.
  • McCarthy M., de Boer M., O’Reilly S., Cotter L. 2003: Factors influencing intention to purchase beef in the Irish market, Meat Science, 65, 1071-1083.
  • Kosicka-Gębska M. 2013: Zachowania polskich konsumentów na rynku wołowiny, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  • Kosicka-Gębska M., Przeździecka N., Gębski J. 2010: Tendencje zmian w spożyciu mięsa wolowego w Polsce w latach 2000-2009, Problemy Rolnictwa Światowego, Wydawnictwo SGGW, 49-59.
  • Krupa J., Majka A. 2000: Badanie preferencji konsumenckich mięsa i jego przetworów w południowo- -wschodnim makroregionie Polski, Nauka. Technologia, Jakość, 2, 91-99.
  • Nowak M., Trziszka T. 2010: Zachowania konsumentów na rynku mięsa drobiowego,Żywność. Nauka. Technologia, Jakość, 1(68), 114-120.
  • Rynek mięsa. Stan i perspektywy. 2013: IERiGŻ-PIB, czerwiec, Warszawa.
  • Shewfelt R.L., Purvis A.C., McGlasson W.B., Kanlayanarat S. 2006: Defining and meeting consumer requirements, Proc. of the IVth Int. Conf. on Managing Quality in Chains, 1, 2, 712, 31-37.
  • Szczucki C.M. 1970: Zakresy znaczeniowe podstawowych pojęć z kontroli jakości produktów mięsnych, Gospodarka Mięsna, 1, 2-5.
  • Tatum J.D. 2008: Productingflavorful beef. Department of Animal Sciences, Colorado State University, 1-18.
  • Zielińska J., Szczebiot-Knoblauch L. 2005: Spożycie mięsa w Polsce przed i po akcesji z UE, Rocz. Nauk. SERiA. t. IX. z. 4. 240-244.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.agro-0f6d2f50-9c18-4ae1-8f37-9a7e9a9fce3d
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.