PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2007 | 59 | 100-112
Tytuł artykułu

Wallpaper with a View. Barton Fink as Graduate and Precursor

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
EN
The aurhor offers a new interpretation of Joel and Ethan Coen's 'Barton Fink' (1991), which is polemical towards a postmodern intertextual perspective. To him the key to the interpretation of the film is the concept of self-creative subjectivity; it has been mothballed by post-modernism as a relic of modernism but is enthusiastically revived in the works of Agata Bielik-Robson. In non-subjectoclastic (the term coined by Adam Lipszyc) terms, 'Barton Fink' appears to be the author in progress, whose evolution corresponds with poetic 'Bildung', as demonstrated by Harold Bloom in 'The Anxiety of Influence'. The self-creation of the subject, or a streak of self-transformations, leads to the ambivalent ending when you must lose to - at the same time - gain. When depicting the final stage of creative 'Bildung', the author departs from the 'Gnostic' interpretation of Bloom. If Bloom allows for a final 'ceasefire' and realization, it must be temporary and uncertain. He follows the intuition of Christopher Lasch when he sees the possibility of a lasting truce in a fortunate generational exchange.
Słowa kluczowe
EN
Czasopismo
Rocznik
Numer
59
Strony
100-112
Opis fizyczny
Rodzaj publikacji
ARTICLE
Twórcy
  • M. Stroinski, Uniwersytet Jagiellonski, Instytut Sztuk Audiowizualnych, ul. Pilsudskiego 13, 31-110 Kraków, Poland
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
CEJSH db identifier
08PLAAAA03527190
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.7d895d26-aaeb-32ff-a19e-66872e9710f9
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.