PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | 16 | 1 | 44-48
Tytuł artykułu

TYRANNY OF THE AURA

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
SK
Abstrakty
EN
The authoress focuses on paintings by two contemporary artists, George Shaw and Gerhard Richter, and shows how in times, when the principle of technical reproduction predominates no longer, Benjamin's thesis on the existence, or disappearance of the aura can still be applied. Shaw's paintings, created according to the photographs, obsessively reproduce the atmosphere, which Benjamin credited to the so-called auratic art. At the same time, the contribution reveals a semantic shift in Shaw's perception of the aura, caused by a filter of technique, at which the archetypal connection of photography with memory occurs. On the other hand, G. Richter in his technique of painting according to photography proceeds conceptually since 1960s: his paintings reproduce not the atmosphere of the photography and the following feeling of nostalgia but they attempt to make reproducible that, which produces the nostalgia
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
16
Numer
1
Strony
44-48
Opis fizyczny
Rodzaj publikacji
ARTICLE
Twórcy
autor
  • J. Gerzova, Ustav svetovej literatury SAV, Konventna 13, 813 64 Bratislava, Slovak Republic
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
CEJSH db identifier
08SKAAAA04108010
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.7474f7e3-1ce9-380c-9065-ffbb54b3e92a
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.