PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | 60 | 1 | 75-84
Tytuł artykułu

Perception and Misperception of Islam in Polish Textbooks

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The paper presents a qualitative analysis of the image of Arabs and Islam in Polish history, geography and knowledge about society (WOS) textbooks for gymnasium and lyceum students. There are two predominant patterns: if dry fact are described (climate, cultivation, natural resources - for geography; course of wars, colonialism or battles - for history) they are presented rather objective and hardly any stereotypes occur; as soon as cultural and religious matters are introduced or involved - the narration often becomes subjective or even misguided. That is why the analysis focuses on the latter approach - presenting narrations related to: Muhammad and his revelation, duties of Muslims and the notion of 'jihad', status of women, the Sunni-Shia division, and so called 'Arabisation' of Islam. Even though attention is paid especially to stereotypes and misconceptions, few examples of good practice are presented as well.
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
60
Numer
1
Strony
75-84
Opis fizyczny
Rodzaj publikacji
ARTICLE
Twórcy
  • K. Gorak-Sosnowska, Szkola Glówna Handlowa w Warszawie, Katedra Socjologii, ul. Wisniowa 41, 02-520 Warszawa, Poland
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
CEJSH db identifier
08PLAAAA04057950
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.745a61cb-88be-3668-b671-03216be1329c
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.