PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 2(3) | 100-112
Tytuł artykułu

SPECIAL EDUCATION AND CRITICAL PARADIGM -ABOUT ONE OF THE POSSIBLE IDENTITY EXPOSURES OF THE DISCIPLINE (Pedagogika specjalna i paradygmat myslenia krytycznego - o jednej z mozliwych odslon tozsamosci tej dyscypliny)

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
EN
The text undertakes the reflexion on paradigms in pedagogic and special education. In the first part of it the author precises definitions of a paradigm exposing their multiplicity and concentrates on present and non-present paradigms in special education exposing the necessity of paradigmatic change as well as implantation of critical- emancipatory paradigm in the area of scientific explorations of the discipline. In her further considerations the author characterizes critical-emancipatory paradigm in reference to special education. She inquires about special education as critical, emancipatory, differences - oriented pedagogy. She also notices that current researchers of disability phenomenon ought to employ critical- emancipatory paradigm in their explorations with references to critical and emancipatory pedagogic.
Rocznik
Numer
Strony
100-112
Opis fizyczny
Rodzaj publikacji
ARTICLE
Twórcy
  • Agnieszka Woynarowska, Uniwersytet Gdanski, Wydzial Nauk Spolecznych, Instytut Pedagogiki, ul. Bazynskiego 4, 80-952 Gdansk, Poland
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
CEJSH db identifier
11PLAAAA10507
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.73c93870-644c-30f1-8b2d-d88083238aca
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.