Nowa wersja platformy, zawierająca wyłącznie zasoby pełnotekstowe, jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | 64 | 249-260
Tytuł artykułu

FROM THE ACOUSTIC SIGNAL TO THE SEMANTICS OF WORDS – PSYCHOLINGUISTIC RESEARCH ON RECOGNITION AND PRODUCTION OF SPEECH

Autorzy
Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
EN
The paper concentrates on psycholinguistic processes which occur while decoding speech from the acoustic signal to a complete recognition of the word. The acoustic signal reaching the hearer fails to reveal any clear-cut phonemic boundaries or invariability, therefore different perception models refer to different sources in speech categorization. The reason for the fact that phonemic categories are so strongly blurred in the signal is coarticulation, which, despite its disruptive effect on the structure of the signal, appears to be crucial in increasing the effectiveness of speech recognition. Having processed the signal into distinct speech categories, the hearer searches for an appropriate lexeme in their lexicon. The process appears to rely strongly on two aspects; competition and neighbourhood. Lexemes congruent with the incoming speech signal are activated in parallel and compete for recognition. Lexemes in dense neighbourhood are activated differently from lexemes in sparse neighbourhood. In its final parts, the article discusses how the ability to write and read influences the phonological representation of words.
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
  • A. Rojczyk, Uniwersytet Slaski w Katowicach, Wydzial Filologiczny, Instytut Jezyka Angielskiego, ul. Grota-Roweckiego 5, 41-205 Sosnowiec, Poland
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
CEJSH db identifier
09PLAAAA059218
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.64c091db-446e-3c07-b0cd-82d956d9b5e5
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.