PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | 59 | 1-2(233-234) | 149-171
Tytuł artykułu

ISTVAN SZENTMICHALYI: A GLORIFICATION OF THE MODERNIST ARTIST, OR HOW TO READ THE 'LAST FAREWELL FANFARE OF THAT DYING SWARM' TODAY (Polish title- below)

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
EN
(Title in Polish - 'Istvan Szentmichalyi - gloryfikacja modernistycznego artysty, czyli jak czytac dzis 'pozegnalna fanfare ginacego mrowia'). The text is devoted to possible ways of interpreting 'The Beelzebub Sonata' and its main character, Istvan Szentmichalyi. The authoress analyses the character in the context of S.I. Witkiewicz's Artist type as a creation of a modernist protagonist. In the first part, she makes use not only of the rich tradition of research relating to the types of dramatis personae in Witkiewicz's plays, but she also discusses other artists inhabiting the world of drama. The analysis shows that Istvan's position among other Artists devised by Witkiewicz is quite exceptional as he crowns the whole type, just as Gyubal Wahazar crowns the Titans type. In the second part, she refers to the conceptual framework put forth by Richard Sheppard to define the modernist artist, and she shows how the character of Istvan can be located within the modernist art discourse of the epoch. She argues that, despite of the ubiquitous mockery and jarring grotesque, the creation of 'The Beelzebub Sonata's' main character is an attempt to reintroduce the metaphors of depth, and this is how she propose to read the whole drama.
Rocznik
Tom
59
Numer
Strony
149-171
Opis fizyczny
Rodzaj publikacji
ARTICLE
Twórcy
autor
  • Marta Skwara, Uniwersytet Szczecinski, Wydzial Filologiczny, al. Piastów 40b, 71-065 Szczecin, Poland
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
CEJSH db identifier
10PLAAAA08407
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.6474fea3-c252-39ef-b8fb-e7abef7fd5a8
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.