PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | 1 | 39-51
Tytuł artykułu

Odpowiedzialność przewoźnika lotniczego w przypadku turbulencji na gruncie orzecznictwa amerykańskiego

Autorzy
Warianty tytułu
EN
AIR CARRIER'S LIABILITY IN CASE OF TURBULENCES BASED ON AMERICAN JUDICIAL DECISIONS
Języki publikacji
PL
Abstrakty
EN
This article refers to the air carrier liability in the case of turbulence in the United States. When turbulence is domestic concern, all claims are tort claims governed by state common law. Turbulence is encountered in international flights as well. In this case, conventions for the unification of certain rules for international carriage by air apply (either, so called Warsaw Convention 1929 or Montreal Convention 1999 - 'Warsaw-Montreal system').To find an air carrier liable, the primary inquiry is to determine the particular form of turbulence in both systems. According to common law, passenger injured has to prove a negligence of carrier. Under international law, the carrier is liable for damage sustained in case of death or bodily injury of a passenger upon condition only that the 'accident' which caused the damage so sustained took place on board the aircraft or in the course of any of the operations of embarking or disembarking. The judge has to determine whether turbulence is an 'accident' under the Convention.The article illustrates the differences between the common law and international regulations with jurisprudence examples.
Czasopismo
Rocznik
Numer
1
Strony
39-51
Opis fizyczny
Rodzaj publikacji
ARTICLE
Twórcy
autor
  • Anna Konert, Wyzsza Szkola Handlu i Prawa im. R. Lazarskiego, ul. Swieradowska 43, 02-662 Warszawa, Poland
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
CEJSH db identifier
10PLAAAA086317
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.61a2a8c7-9e8c-3dbb-87f0-639d474d506e
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.