PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 47 | 2(188) | 165-182
Tytuł artykułu

Epistemocentryzm jako epistemologiczna przeszkoda nauk społecznych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
Epistemocentrism as an Epistemological Obstacle in the Social Sciences
Języki publikacji
PL
Abstrakty
EN
Rationality, intersubjectivity, and objectivity have been conceived as primary epistemological categories from the begining of modern epoch. They characterize knowledge or subjects of knowledge, or even their activity - cognition. Epistemocentrism - in P. Bourdieu view typical to modern thinking - and supporting it epistemological fundamentalism are nothing else but limitation of the meaning of these categories. In the bygone times, epistemocentrism was useful, but now is a simply anachronism in the face of modern roles of knowledge in societies and in the face of growing progress of social sciences. Today, science and its contribution in the social worlds are not the same as once. Therefore, the need arises for revision of epistemocentrism as well as for the fulfillment of the 'epistemological gap' which emerged from collapse of epistemological fundamentalism. I think that there is a room for the new 'philosophical partition of reality' emancipated from Cartesian despotism of ego cogito and recovering intuitional insights in the social life of the ancient thinkers as Aristotle. In the paper, I concentrate on thesis that epistemocentrism is an epistemological obstacle in the social sciences and source of their crises.
Rocznik
Tom
47
Numer
Strony
165-182
Opis fizyczny
Rodzaj publikacji
ARTICLE
Twórcy
  • Mariola Kuszyk-Bytniewska,Uniwersytet Marii Curie-Sklodowskiej, Instytut Filozofii, pl. M. Curie-Sklodowskiej 4, 20-031 Lublin, Poland
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
CEJSH db identifier
11PLAAAA09963
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.57dcc923-4217-3384-b512-2812d7fa90d8
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.