PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2007 | 16 | 501-517
Tytuł artykułu

GENRE MODEL OF THE INSTRUCTION FOR USE VERSUS TEXTUAL REALIZATIONS

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
EN
The article deals with the analysis for the use's instruction as a speech genre in the chronological perspective since the 60's in the twentieth century until the beginning of the twenty first century. The authoress presents a brief outline history of the instruction's formation in a written form and the transformation of the genre model, with a special emphasis on: the structural level (composition, shape and segmentation of the text), the cognitive level (the way of presenting specific technical information), the pragmatic level (the dominant intentions, the sender's attitude), and stylistic one (text schematisms, formula, assecuration). The instruction for use in the chronological prospect characterizes dynamism of change. Integrating in their own structure of other patterns (an advice, a cooking recipe, an advertisement), they took over a book form. Despite of recommendation of European Union's directive concerning its preparation, it is still realizing variants of genre model: alternation and adaption models. That makes us classify it as a separate genre evolving in accordance with the culture's development rhythm.
Czasopismo
Rocznik
Tom
16
Strony
501-517
Opis fizyczny
Rodzaj publikacji
ARTICLE
Twórcy
  • W. Troszczynska-Nakonieczna, Wyzsza Szkola Kultury Spolecznej i Medialnej, ul. Sw. Józefa 23/35, 87-100 Torun, Poland
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
CEJSH db identifier
08PLAAAA04258299
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.55c479d5-9974-3bb2-98c1-fd2d7786248b
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.