Nowa wersja platformy, zawierająca wyłącznie zasoby pełnotekstowe, jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | 28 | 81-95
Tytuł artykułu

THE POLITENESS FRAMEWORK IN THE CONTRASTIVE STUDY OF POLISH AND ENGLISH COMMERCIALS

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The theory of politeness formulated by Brown & Levinson (1987) seems to be the most extensive and detailed model, covering a wide variety of issues contributing to the linguistic expression of the phenomenon. It has been successfully used by many authors (e.g. Sifianou 1992) to account for the strategies used by communicators in a variety of contexts. The model has been developed to cover mainly the interpersonal, spoken type of communication. The present paper investigates the applicability of the theory to the description of the advertising discourse. As a special form of communication, with an untypical assignment of roles of the sender and the addressee of the message, and the predominant persuasive function, it is expected to reveal different tendencies in the use of politeness strategies, both in the communication between the characters appearing in the commercials, and along the sender-addressee dimension. Frequent application of stereotyping in the construction of advertising messages is another possibly significant factor. For the illustrative purposes the study uses contrastive samples of data, in the form of British and Polish advertisements, in the hope to discover certain tendencies prevailing in the advertising communication within the Polish and English environment.
Rocznik
Tom
28
Strony
81-95
Opis fizyczny
Rodzaj publikacji
ARTICLE
Twórcy
  • Adam Wojtaszek, Uniwersytet Slaski w Katowicach, ul. Bankowa 12, 40-007 Katowice, Poland
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
CEJSH db identifier
09PLAAAA06475
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.43e9bb78-0048-3ab5-af93-8e6bd654cd46
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.