Nowa wersja platformy, zawierająca wyłącznie zasoby pełnotekstowe, jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | 6 | 2 |
Tytuł artykułu

Kyberfeminismus aneb sdrátovaná identita

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
CYBERFEMINISM OR TOGETHER WIRED IDENTITY
Języki publikacji
CS
Abstrakty
EN
The paper shows affinity between cyberfeminism and thinking of J. Butler. The first part sums up Butler's texts. The identity is an effect of a repetition of subjectivation practices transmitted by the society. The materiality of the body and the structure of the mind are not conditions but consequences of culture, which are retrospectively naturalized. It's not possible to resist the power from a position of an autonomous subject because subject itself is a product of knowledge-power. The only possible subversion acts from within the power network showing the relativity of the subjectivation practices by means of irony and parody. Cyberfeminism is not a unified paradigm but a network of activities in art, culture, theory and technology. The differences between nature, culture and technology are disappearing today. Animals, humans and machines are melting together to cyborgs - computer-humans. The cyborg-metaphore is an ironic political myth, subverting the foundations of modernity. The obvious artificial and floating identity of a cyborg is (similar to Butler's theory) produced by inscriptions of culture-science-technology showing the relativity of 'natural essence' and 'autonomous subject'. (www.genderonline.cz/view.php?cisloclanku=2006020601)
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
  • F. Filardo, Faculty of Arts, nám. Jana Palacha 2, 116 38 Praha, Czech Republic
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
CEJSH db identifier
06CZAAAA01633568
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.413f2695-4cce-3b0e-be3e-d9a83d9114e8
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.