PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 1(16) | 123-140
Tytuł artykułu

POLISH FIAT AS A 'PLACE OF MEMORY'. A ROLE AND AN IMAGE OF A BRAND IN THE POLISH CULTURE OF A SECOND HALF OF THE 20TH CENTURY (Polish title below)

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
EN
(Polish title: Polski Fiat jako 'miejsce pamieci'. Rola i obraz marki w kulturze polskiej drugiej polowy XX wieku. Refleksje wokol koncepcji). The article discusses a meaning and a place of 'Polish Fiat' 126p (maly Fiat, maluch) in Poles' collective memory in the context of 'places of memory' (lieux de mémoire), a concept coined in French historiography. 'Places of memory' are symbols that function in a collective memory of each society. They can influence the process of shaping the identity. The town of Grunwald, Polish Independence Day, as well as other particular events, people or places, may be symbols that influence identity of Polish society. In Germany, 'Volkswagen' became one of national symbols in the 20th century - similar place in Poland is dedicated to 'Polish Fiat'. The article does not only present a short history of a car, but also serves as a reflection on its visions stored in a collective memory. It focuses on a social and cultural role of 'Polish 'Fiat'. Thus it disregards technical aspect of a vehicle and emphasizes a reality of a memory, i.e. pictures seen from the perspective of memoire collective.
Rocznik
Numer
Strony
123-140
Opis fizyczny
Rodzaj publikacji
ARTICLE
Twórcy
  • Radoslaw Bugowski, Zaklad Historii Gospodarczej, Instytut Historii i Archiwistyki, Uniwersytet Mikolaja Kopernika, ul. W. Bojarskiego 1, 87-100 Torun, Poland
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
CEJSH db identifier
11PLAAAA10436
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.3f644653-d8fa-3e0d-ab0a-bbe1beba565b
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.