PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 2(3) | 19-46
Tytuł artykułu

PARADIGMATIC OPPRESSION/GRIP OF EDUCATION. AN OUTLINE OF THE CONCEPTION OF PARADIGM OF SCIENCE AS A CULTURAL SPECTACLE (Paradygmatyczny u(s)cisk wychowania. Zarys koncepcji ujecia paradygmatu nauki jako widowiska kulturowego)

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
EN
The aim of the article is to provide an outline of the conception of science reduced to a cultural spectacle. The essential contexts for the considerations have been the definitions of paradigm given by T.S. Kuhn and Z. Kwiecinski. With reference to them, seven phases of development/transformation of a paradigm will be presented, after which its scientific and mythical references related to technology, various forms and functions of a ritual as well as the process of ritualization will be mentioned. As a result of the information gathered here, we shall come to a conclusion which may suggest that the paradigm of science is a social-cultural spectacle. This, in turn, will allow us to proceed to an example related to education, to the paradigm of education, and explain the difference; expressed in the title of the article; between oppression and grip of education. Finally, the connection between the technology of ritualization, politics and power will be discussed, and information about paradigm will be compiled in points.
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
19-46
Opis fizyczny
Rodzaj publikacji
ARTICLE
Twórcy
  • Mariusz Dembinski, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydzial Studiow Edukacyjnych, ul. A. Szamarzewskiego 89, 60-568 Poznan
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
CEJSH db identifier
11PLAAAA10502
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.29efbf0f-7377-329c-a9ef-6d52037737a9
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.