PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | 2(158) | 173-185
Tytuł artykułu

The Polish Peasant and the Sixth Life Course Principle

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
In life course studies five principles guide social science researchers: (1) the principle of human development and aging, (2) the principle of human agency, (3) the principle of historical time and space, (4) the principle of timing, and (5) the principle of linked lives. We propose a sixth principle: life course tempo explicitly depends on other life course principles especially the external principles of (2), (3), and (5). Tempo changes may have sociological and psychological consequences. To demonstrate the sixth principle at work, we analyze a sample of the peasant letters both to and from America in Thomas and Znaniecki's 'The Polish Peasant in Europe and America', the pioneer life history study of Polish immigrants in early 20th century. Two types of tempo change in transition into first marriage are evident in the letters, waiting/postponement and haste, which resulted from changed historical time and space and reorganized human agency of the immigrants. Thus, this research is inspired by Thomas and Znaniecki's work on the Polish peasant and Znaniecki's methodology and in turn uses the Polish peasant letters as data.
Rocznik
Numer
Strony
173-185
Opis fizyczny
Rodzaj publikacji
ARTICLE
Twórcy
  • T. F. Liao, University of Illinois, USA
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
CEJSH db identifier
08PLAAAA03947817
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.268b1e4a-d96d-3b97-aeeb-41553bc7efbb
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.