Nowa wersja platformy, zawierająca wyłącznie zasoby pełnotekstowe, jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | 51 | 1 | 103-116
Tytuł artykułu

CUTE CULTURE: THE 'KAWAII' TREND IN JAPANESE CULTURE

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
EN
The authoress analyses the cute / sweet trend of 'kawaii' in present-day Japanese culture. She presents its birth in the teen girl subculture of perfect consumers, its evolution and characteristic features based on such characters as Hello Kitty and Godzilla/Minilla. She argues that the sweetness of the 'kawaii' heroes is derived from the war trauma of Japanese culture in which there was no room for the 'incredible' dead. She argues, in line with Norihiro Kato, that whatever is threatening - i.e. the 'incredibleness' - has been 'kawaiised'/minaturised. She also shows the birth of historic awareness in Japanese neo pop art, which turns cuties into a post-colonial tool of criticism.
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
51
Numer
1
Strony
103-116
Opis fizyczny
Rodzaj publikacji
ARTICLE
Twórcy
  • J. Bator, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, ul. Nowy Swiat 72, 00-330 Warszawa, Poland
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
CEJSH db identifier
07PLAAAA03056262
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.1acca045-4efe-39a8-90a1-3893bc3e9ca4
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.