Nowa wersja platformy, zawierająca wyłącznie zasoby pełnotekstowe, jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2008 | 62-63 | 169-180
Tytuł artykułu

'Bent', or Closer to Becket

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
EN
The authoress analyses 'Bent', a Sean Mathias film from 1997. The action of the movie takes place in the 1930s, in Nazi controlled Germany. The main character of the film, Max (Clive Owen) ends up in concentration camp in Dachau, where he refuses to admit to his homosexuality, but presents himself as a Jew. As a consequence on his prison garment there is a yellow Star of David instead of a pink triangle. During the transport to Dachau, Max meets Horst (Lothaire Blumenau), who wears his pink triangle with pride. In the last scene of the film Max also puts on prison clothes with the pink triangle badge, and it becomes clear that the film is about his search for identity. The authoress highlights the theatrical artificiality with which the film was made. She identifies it as a pursuit of the effect of otherness that is known from Bertold Brecht's dramas, but in her analysis and search of theatrical analogies, she goes one step further, and in the plain and reserved form of the film, its drama like quality, its rhythm and symbolism she finds echoes of Samuel Becket's plays and style, thus allowing her to classify 'Bent' as a film in the style of Becket.
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
169-180
Opis fizyczny
Rodzaj publikacji
ARTICLE
Twórcy
  • A. Taszycka, for postal address contact the journal editor
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
CEJSH db identifier
08PLAAAA053713
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.0e5624f1-28b5-3c71-a1b4-4825828d7d84
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.