PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | 1 | 115-137
Tytuł artykułu

STRATEGIES OF IMPROVING THE QUALITY OF LIFE OF PEOPLE WITH DISABILITY: A DEVELOPMENTAL NEUROSCIENCE PERSPECTIVE (Strategie podwyzszania jakosci zycia osób niepelnosprawnych: perspektywa nueurokognitywistyki rozwojowej)

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
EN
The paper explores the theoretical background of the systems model of disability and offers neuroscientific strategies for improving the quality of life of disabled people. Cognitive neuroscience, developmental neuroscience, and evolutionary biology as well, confirm thesis that human phenotypes are shaped and modified by environments in which human beings live. From the other side especially constructed and prepared environment is able to minimize effects of different cognitive and motor disabilities. Four strategies are discussed: (1) neuroprostheses and so called 'mind improvements' facilitating the contact with the environment by means of brain waves and not muscles, (2) sensory compensation making use of exchangeability of information channels and plasticity of the brain cortex, (3) enrichment of the immediate environment and thorough control of its stimulating value, (4) inclusion of the principles of universal design which restore people, especially the ones with disabilities, to normal life. A functional approach to ability limitations means that we can, in a discreet yet effective way, lessen and modulate their character by an appropriate change in the environment of the person with disability.
Czasopismo
Rocznik
Numer
1
Strony
115-137
Opis fizyczny
Rodzaj publikacji
ARTICLE
Twórcy
  • Maciej Blaszak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Instytut Filozofii, ul. Szamarzewskiego 89c, 60-568 Poznan, Poland
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
CEJSH db identifier
10PLAAAA082014
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.0d5a82cd-8e4e-3621-acc2-d400c9f8d062
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.