PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 55 | 1 | 77-94
Tytuł artykułu

Free Time versus Occupied and Unoccupied Time in a Philosophical Context

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
In the paper, previous conceptions of free time and the various definitions that are connected with it are challenged. The author assumed that the subject might not have free time at his/her disposal, because that time does not concern the subject at all. The subject did not have free time in the past; the subject can neither shape it in the present nor in the future. Free time does not concern him/her at all, because free time as such does not exist at all. We have only to do with occupied and unoccupied time. The first form of time concerns the past and the present. Future time is not occupied both in that sense that it does not exist yet and that it never exists. Moreover, the author considers the existence, understanding, and possibility of the cognition of time as such. Thus, he rejects various common theories of time. He refers to the Kantian, subjective, “self-related” conception of time and he attempts to strengthen it with the Heideggerian transcendental theory of time. According to the author, it is derived from, among other things, the considerations on being done by some of the ancient philosophers: Anaximander, Pythagoras and his followers, Parmenides, Plato, and Aristotle.
Wydawca

Rocznik
Tom
55
Numer
1
Strony
77-94
Opis fizyczny
Daty
otrzymano
zaakceptowano
online
2012-10-31
Twórcy
  • Josef Pilsudski University of Physical Education, Department of Philosophy, Chair of the Social Sciences 34 Marymoncka str., 00-968 Warsaw, Poland, jerzy.kosiewicz@awf.edu.pl
Bibliografia
  • Arystoteles (1956). Etyka nikomachejska /Nicomachean Ethics/. Warszawa: PWN.
  • Arystoteles (1988). Zachęta do filozofii /Invitation to Philosophy/. Warszawa: PWN.
  • Arystoteles (1983). Metafizyka /Metaphysics/. Warszawa: PWN.
  • Arystoteles (1981). O powstawaniu i ginięciu /On Coming-to-Be and Passing Away/. Warszawa: PWN.
  • Bergson, H.(1963). Dusza i ciało /Soul and Body/. In Myśl i ruch /Mind and Motion/. Warszawa: PWN.
  • Von Bertalanffy, L.(1984). Ogólna teoria systemu /General Theory of System/. Warszawa: PWN.
  • Diogenes Laertios (1982). Żywoty i poglądy słynnych filozofów /Life and Views of Famous Philosophers/. Warszawa: PWN.
  • Dumazedier, J. (1962). Vers une civilisation du loisir? Paris.
  • Eliade, M. (1988). Historia wierzeń i idei religijnych /History of Religious Beliefs and Ideas/. Warszawa: KiW.
  • Eliade, M. (1966). Traktat o historii religii /Treatise on the History of Religion/. Warszawa: KiW.
  • Hegel, G.W.F. (1990). Encyklopedia nauk filozoficznych /Encyclopedia of the Philosophical Sciences/. Warszawa: PWN.
  • Heidegger, M. (1985). Człowiek jako prześwit - pasterz chroniący prawdę Bycia /Man as Clearing - Shepherd Protecting the Truth of Being/. In J. Kosiewicz (Ed.), Współczesna filozofia człowieka /Contemporary Philosophy ofMan/. Warszawa: Wydawnictwo AWF.
  • Heidegger, M. (1994). Bycie i czas /Being and Time/. Warszawa: PWN.
  • Heidegger, M. (1993). Sein und Zeit. Max Niemeyer Verlag (17. ed.). Tubingen.
  • Heidegger, M. (1986). Przyczynki do filozofii (z wydarzania) /Contributions to Philosophy (from Enowning)/. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.
  • Heidegger, M. (1989). Beitrage zur Philosophie (vom Ereignis). Frankfurt nach Main: Vittorio Klosterman.
  • Hodan, B. (Ed.) (2002) Volny cas a jeho soucasne problemy. Olomouc: University of Olomouc.
  • Kant, I. (1986). Krytyka czystego rozumu /Critique of Pure Reason/. vol. 1. Warszawa: PWN.
  • Kosiewicz, J. (2003). Bóg, cielesność i miłość /God, Corporeality and Love/. Warszawa: Aletheia.
  • Kosiewicz, J. (2004a). Filozoficzne aspekty kultury fizycznej i sportu /Philosophical Aspects of Physical Culture andSport/. Warszawa: Wydawnictwo „BK”.
  • Kosiewicz, J. (2004b). Myśl wczesnochrześcijańska katolicka wobec ciała /Attitude of Early Catholic Thought to theBody/. Warszawa: Aletheia.
  • Kosiewicz, J. (2006). Dispute on the Free Time. In Recreation for All. Legionowo: Economical and Technical College in Legionowo.
  • Krokiewicz, A. (1995). Zarys filozofii greckiej. Od Talesa do Platona, Arystoteles, Pirlon i Plotyn /An Outline of GreekPhilosophy. From Thales to Plato, Aristotle, Pirlon and Plotinu. Warszawa: Aletheia.
  • Moltmann, J. (1995). Bóg w stworzeniu /God in Creation/. Kraków: ZNAK.
  • Platon (1986). Timajos. Kritias /Timaios, Kritias/. Warszawa: PWN.
  • Popper, K. (1977). Logika odkrycia naukowego /Logic of the Scientific Discovery/. Warszawa: PWN.
  • Popper, K. (1992). Wiedza obiektywna /Objective knowledge/. Warszawa: PWN.
  • Quine, W.V.O. (1969). Z punktu widzenia logiki /From a Logical Point of View/. Warszawa: PWN.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.-psjd-doi-10_2478_v10141-012-0015-2
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.