Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Introduction: One of the commonly used terms in the assessment of CNS functioning is muscle tone. In literature we can find many different and not standardized definitions. Postural tone depends on topographic distribution in proximal and distal parts of body and antigravital activity. For diagnostic and therapeutic purpose the term postural tone is used. The aim of this study was to assess (monitoring) the psychomotor development of infants between 2 months and 2 years of life with abnormal posture tone (hypotonia of posture) and asymmetry of postural and motor patterns. Infants participated in NDT-Bobath therapeutic intervention. Material and methods: 65 infants fulfilling specified criteria were examined during 2 years of prospective study. According to hypotonic type, infants were divided into two groups. The presence of asymmetrical tonic neck activity in spontaneous movements was coded in two-points scale (1 or 2). Results: All infants were examined at first visit with INSITE developmental scale which displayed psychomotor retardation. At the age of 2 years, only 21,87% from first group and 100% from second group still were assessed as retarded. Conclusions: Disintegrated activity ATOS decreased the level of motor development of 24-month-old infants even to 4 months of developmental age. In the second group, the number of infants with more disorders in quality of movement and decreased final developmental age is much bigger.
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Tom
Numer
Strony
5-13
Opis fizyczny
Daty
wydano
2012-12-01
online
2013-08-31
Twórcy
autor
- Mazowiecki Oddział Wojewódzki NFZ w Warszawie
autor
- Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie, Wydział Rehabilitacji Ruchowej, Katedra Fizjoterapii
Bibliografia
- 1. Mayston MJ. The Bobath Koncept Today. http://www.bobath-ndt/com/concept.html 06-10-18.
- 2. Einspieler Ch, et al. Prechtl’s method on the qualitative assessment of general movements in preterm, term and young infants. London: Mac Keith Press; 2004.
- 3. Prechtl HFR. General movements assessment as a method of developmental neurology: new paradigms and their consequences. The Ronnie MacKeith Lecture. Dev Med Child Neurol 2001a; 43: 836-842.[Crossref][PubMed]
- 4. Kułakowska Z. Wczesne uszkodzenie dojrzewającego mózgu. Lublin: Wydawnictwo Folium; 2003.
- 5. Forssberg H. Onkogeny of human locomotor control. I. Infant stepping, supported locomotion and transition to independent locomotion. Exp Brain Res 1985; 57: 480-493.
- 6. Hadders-Algra M, Brogren E, Forssberg H. Ontogeny of postural adjustments during sitting in infancy: variation, selection and modulation. J Physiol 1996; 493: 273-288.
- 7. Hadders-Algra M, Brogren E, Forssberg H. Training affects the development of postural adjustments in sitting infants. J Physiol 1996; 493: 289-298.
- 8. Matyja M, Domagalska M. Podstawy usprawniania neurorozwojowego wg Berty i Karela Bobathów. Katowice: Śląska Akademia Medyczna; 2005.
- 9. Matyja M i wsp. Zaburzenia kontroli miednicy w pozycji siedzącej i podczas siadania jako przejaw hipotonii posturalnej u dzieci w wieku przedszkolnym, Fizjoterapia Polska 2004; 4: 4.
- 10. Czochańska J. Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Lublin: Wydawnictwo Folium; 1995.
- 11. Czochańska J, redakcja. Neurologia dziecięca. Warszawa: PZWL; 1990.
- 12. Matyja i wsp. Przestrzeganie zasady rozwojowej jako problem wyboru podejścia do terapii dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Rehabilitacja Medyczna 2005; 9(4): 24-31.
- 13. Assaiante C. Development of locomotor balance control in healthy children. Neurosci Biobehav Rev 1998; 22: 527-532.[Crossref][PubMed]
- 14. Borkowska M. Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzeń w mózgowym porażeniu dziecięcym. wyd 2. Warszawa: Wydawnictwo Zaułek; 2001.
- 15. Kong E. Early detection of cerebral motors disorders. Medicine Sport, Basel: Krager; 1992.
- 16. Quinton M. Concepts and guidelines for baby treatment. Clinicians View: Albuquerque NM 2002.
- 17. Bruggink JLM et al. The quality of the early motor repertoire in preterm infants predicts minor neurological dysfunction et school age. J Pediatr 2008; 153(1): 32-39. [WoS]
- 18. Maas VF. Uczenie się przez zmysły. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne; 1998.
- 19. Nowotny J i wsp. Potrzeby i możliwości wymiernej oceny wyników rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, Rehabilitacja Medyczna 2004; 8(4): 11-20.
- 20. Bax M. Clinical assessment still maters. Dev Med Child Neurol 2002; 44:147-147. [Crossref][WoS]
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.-psjd-doi-10_2478_rehab-2013-0045