PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 25 | 4 | 49-55
Tytuł artykułu

The level and trends of the body function asymmetry changes in deaf adolescents aged 14 - 16

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Introduction: This work is a part of the population studies conducted among deaf children and adolescents, aged 7 - 19, in Poland under the government’s grant. The aim of this study was to determine the level and trends of the somatic and motor skills development changes. The body lateralization was one of the diagnosed parameters. Material and methods: The research was conducted in 24 centers for deaf children localized on the Polish territory. A total of 1194 subjects were examined including 482 girls and 712 boys. In the group of subjects aged 14 to 16 was 415 people including 161 girls and 254 boys. The lateralization evaluation was made using the Wroclaw Asymmetry test. The direction and the profile of functional asymmetry in the examined age groups were determined; the assessment of the change trends and the dimorphic diversity in the 14 to 16 years of age group was carried out. Results: Analysis of obtained results showed that the level of lateralization in the deaf, aged 14 to 16 years, is high and similar to the trends known from the ontogenesis in normal hearing subjects. An eye was the higher oriented organ and a lower limb - the lower. The right handiness was most often observed as to the handiness. The dominant profile was the determined uniform one. Both the direction and the profile are making significantly differentiating girls from boys. In the age between 14 and 16 years of age the body lateralization changes occur and they are especially visible in organs characterized by the low lateralization. Conclusions: Lateralization is an important process in human development, because its established level determines the proper action. Children with impaired lateralization often have learning difficulties, both intellectual and motor. Diagnosing the level of lateralization is therefore an important area for educational activities that could help to stimulate the process of lateralization and thus to prevent developmental abnormalities in pupils.
Słowa kluczowe
Wydawca

Rocznik
Tom
25
Numer
4
Strony
49-55
Opis fizyczny
Daty
wydano
2011-12-01
online
2013-08-31
Twórcy
  • Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Katedra Dydaktyki Wychowania Fizycznego
Bibliografia
  • 1. Ustawa z 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej, społecznej i zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, Dz. U., 123, poz.776.
  • 2. Stachyra J. Zdolności poznawcze i możliwości umysłowe uczniów z uszkodzonym słuchem. Uniwersytet im. Marii Curie - Skłodowskiej: Lublin; 2001.
  • 3. Zwierzchowska G, Gawlik K. Wychowanie fizyczne dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej. AWF Katowice; 2005.
  • 4. Winnick JP, editor. Adapted Physical Education and Sport. 4th ed. Illinois: Human Kinetics Champaign; 2005.
  • 5. Spionek H. Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN; 1985.
  • 6. Koszczyc T. Asymetria morfologiczna i dynamiczna oraz możliwości jej kształtowania u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studia i monografie AWF we Wrocławiu; 1991.
  • 7. Bogdanowicz M. Leworęczność u dzieci. Warszawa: WSiP; 1992.
  • 8. Dellatolas G, Agostini M, Curt F, Kremin H, Letierce A, Maccaris J, Lellouch J. Manual skill, hand skill asymmetry, and cognitive performances in young children. Laterality 2003; 8(4):317 -338.[PubMed]
  • 9. Zazzo R. Metody psychologicznego badania dziecka. Warszawa: PZWL; 1994.
  • 10. Korzon A. Zaburzenia w rozwoju dzieci niesłyszących warunkowane etiologią głuchoty. Częstochowa: WSP; 1995.
  • 11. Perier O. Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa: WSiP; 1992.
  • 12. Zwierzchowska A. Niedobór słuchu a rozwój fizyczny i motoryczny dzieci z aglomeracji śląskiej. Rozprawa doktorska; AWF Katowice; 2001.
  • 13. Wieczorek M. Hearing dysfunction as the factor influencing the body asymmetry in 13-15 year-old youth. Pol J Pub Health 2009; 119(2):161-166.
  • 14. Woynarowska B, Kowalewska A, Izdebski Z, Komosińska K. Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. Warszawa: PWN; 2010.
  • 15. Osiński W. Antropomotoryka. AWF Poznań; 2003.
  • 16. Wokroj J. Types of functional asymmetry and the frequence of their occurrence. Studies in Human Ecology 1986; 7:253 - 263.
  • 17. Koszczyc T, Surynt A. Asymetria funkcjonalna i dynamiczna dziewcząt i chłopców w wieku 3 - 7 lat. W: Pohyb a zdravie v hodnotovom systeme ludi na zaciatku noveho tisicrocia, Nitra, 2000. s.244 -250.
  • 18. Lipkova J, Wieczorek M. Body lateralization in 7-8- year-old children in Poland and Slovakia (comparative study of selected groups of children). New Educ Rev 2011; 24 (2):384 - 393.
  • 19. Stokłosa H. Kształtowanie się asymetrii funkcjonalnej i morfologicznej 7 - 15 letnich dziewcząt i chłopców. AWF Katowice; 1998.
  • 20. Wieczorek M, Hradzki A. Functional and dynamic asymmetry in youth aged 14 and 16 (comparative research). Gymnica 2007; 37(1): 51-61.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.-psjd-doi-10_2478_rehab-2013-0020
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.