PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 125 | 2 | 77-82
Tytuł artykułu

Is there a relationship between hospital care quality assessemnt and the patient’s place of residence?

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Introduction. Measuring the patient satisfaction with the hospital stay, as well as the knowledge of their requirements are very important in the management of health institutions. A good example of the recognition of patients’ expectations is studying the level of satisfaction with specially prepared questionnaires. Aim. The aim of the study was to investigate the relationship between the patients’ place of residence and their satisfaction with the medical care they received when treated in local hospitals Material and methods. Patient satisfaction survey was carried out in the Independent Public Health Care Centre in Kraśnik in two subsequent years: at the turn of 2011/2012 and in February 2013. The survey consisted of patients hospitalized in the surgical wards of the hospital. A testing tool for this survey was a self-designed questionnaire entitles “Patient satisfaction survey” specifically developed by nursing managers and approved by the management of the hospital. Results. Patients of the District Hospital in Kraśnik gave their complex assessment of satisfaction with the benefits provided by the health care facility, taking into account not only the quality of strictly medical services, but the entire infrastructure of the hospital, including ancillary services. The obtained results gave a positive assessment of the analyzed branches. No statistically significant differences between the assessments of rural and urban inhabitants were found. The results allow knowledge of the strengths and weaknesses of medical care in the wards. Conclusions. Residents of rural areas, who are slightly better than those who live in cities, assess the work of local hospital surgical wards. You can clearly see it by assessing the quality of nurses’ and doctors’ work and the assessment of nutrition and the appearance of patient rooms. Systematic research, measurement and evaluation of patient satisfaction with hospital care can be the basis for the improvement and ensure an appropriate level of quality
Wydawca

Rocznik
Tom
125
Numer
2
Strony
77-82
Opis fizyczny
Daty
wydano
2015-06-01
online
2015-08-25
Twórcy
autor
  • Independent Public Health Care in Kraśnik, Poland, marekkos@op.pl
  • II Faculty of Medicine with English Language Division, Department of Public Health, Medical University of Lublin, Poland
  • Independent Public Health Care in Kraśnik, Poland
  • II Faculty of Medicine with English Language Division, Department of Public Health, Medical University of Lublin, Poland
  • II Faculty of Medicine with English Language Division, Department of Public Health, Medical University of Lublin, Poland
  • II Faculty of Medicine with English Language Division, Department of Public Health, Medical University of Lublin, Poland
Bibliografia
  • 1. Minister of Supply and Services Canada. Strategies for Population Health Investing in the Health of Canadians. Ottawa: Publications, Health Canada; 1994.
  • 2. Hupert Z. Jakość w opiece medycznej: koncepcja pomiaru. Lublin: Instytut Medycyny Wsi; 2003.
  • 3. Marcinowicz L, Grębowski R. Satysfakcja pacjentów w świetle polskich badań empirycznych - próba wyjaśnienia zagadki wysokiego poziomu zadowolenia z opieki. Pol Merk Lek. 2005;17:663-6.
  • 4. Małecka B, Marcinkowski TJ. Satysfakcja pacjenta czynnikiem kształtującym współczesny rynek usług medycznych. Probl Hig Epidemmiol. 2007;88:17-9.
  • 5. Kulczycka K. Przedmiot i kryteria jakości świadczeń zdrowotnych z punktu widzenia pacjenta. In: A. Ksykiewicz-Dorota (ed). Podstawy organizacji pracy pielęgniarskiej. Lublin: Wydawnictwo Czelej; 2004. p. 167-71.
  • 6. Szczerbińska K. Jakość opieki zdrowotnej. In: A. Czupryna, S. Poździoch, A. Ryś, C. Włodarczyk (ed). Kraków: Vesalius; 2001. p. 141-84.
  • 7. Gaweł G, Twarduś K, Kin-Dąbrowska J, Pyć L. Jakość opieki pielęgniarskiej na oddziale kardiologicznym. Probl Pielęg. 2008;16:339-42.
  • 8. Majchrzak-Kłokocka E, Taraszkiewicz H, Danielewicz M, Abramczyk A. Satysfakcja pacjentów hospitalizowanych z opieki realizowanej przez pielęgniarkę. PiZ. 2012;13(11):201-14.
  • 9. Satysfakcja pacjentów z funkcjonowania publicznej Służby Zdrowia. Warszawa: Raport. PBS; 2005.
  • 10. Fronczak A, Kowalska A, Sułkowska J, et al. Ocena jakości świadczeń medycznych udzielanych pacjentom oddziału laryngologicznego Szpitala w Tomaszowie Mazowieckim przez personel medyczny. PiZ. 2012;9:25-31.
  • 11. Fronczak A, Kowalska A, Sułkowska J, Walecka, et al. Wpływ opieki pielęgniarskiej na jakość usług medycznych świadczonych w Oddziale Laryngologicznym Szpitala w Tomaszowie Mazowieckim. PiZ. 2012;9:33-9.
  • 12. Rosiek A, Leksowski K. Infrastruktura szpital, a satysfakcja pacjenta z leczenia szpitalnego. Analiza czynników wpływających na satysfakcję z leczenia szpitalnego u chorych po cholecystektomii laparoskopowej. Toruń: Wydział Nauk o Zdrowiu Collegium Medium w Bydgoszczy UMK w Toruniu; 2012. p. 5-15.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.-psjd-doi-10_1515_pjph-2015-0028
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.