Nowa wersja platformy, zawierająca wyłącznie zasoby pełnotekstowe, jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 66 | 1 | 75-87
Tytuł artykułu

Why Pluralism, Relativism, and Panthareism: An Ethical Landscape with Sport in the Background*

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
In reference to the monograph entitled “Sports and Ethics: Philosophical Studies”, published in the “Physical Culture and Sport. Studies and Research” quarterly (2014, vol. 62), and in particular in reference to the paper entitled “The Normative Ethics and Sport” (Kosiewicz, 2014, pp. 5-22), the article presents new and at the same time supplementary views on the relationships between sports and normative ethics. The main objective of the paper is to provide a rationale as to why these relationships may be viewed in the context of the assumptions of ethical pluralism, ethical relativism, ethical panthareism, and axionormative negationism. The text is of a strictly cognitive and extra-ideological nature and it attempts to avoid moral valuation, moralism, and moralizing. The view it postulates is also labeled as ethical negationism, which rejects the necessity for external support and enhancement of sports rivalry rules with moral principles. It assumes that regulations, book rules, and game rules as well as the principles of sports rivalry ought to be of an entirely amoral character, independent of ethics. The article suggests minimizing the impact of moral postulates on sport. It postulates a need for widespread propagation of this point of view in competitive, professional, spectator, and Olympic sport disciplines, as well as in top-level sports or elite sports. The views presented in the paper point to the need to separate normative ethics from sports as far as it is at all possible in contemporary sports indoctrinated with obligations or attitudes of a moral tenor. This is because normative ethics – according to the author - is relative ethics, depending on an unlimited number of variables, e.g., various social contexts or individual points of view. The text engages in a polemic with colloquial and evaluative opinions of those sports fans who by all means strive to bolster its formal, functional, and axiological status. A significant part of them erroneously attributes sports to an extraordinary moral mission related to promoting an intuitively understood good with a religious and extra-confessional tenor.
Wydawca

Rocznik
Tom
66
Numer
1
Strony
75-87
Opis fizyczny
Daty
wydano
2015-06-01
online
2015-07-10
Twórcy
Bibliografia
  • Bauman, Z. (1996). Etyka ponowoczesna /Postmodern Ethics/. Warszawa: PWN.
  • Bauman, Z. (2000). Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika /Globalization and Human Coseqences/. Warszawa: Wydawnictwo: PIW.
  • Bauman, Z. (2006). Moralność w niestabilnym świecie /Morality in an Unstable World/. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha.
  • Bauman, Z. (2007). Szanse etyki w globalnym świecie /Chances of Ethics in the Global World/. Translated on the basis of: Lectures in the Institute for the Human Sciences. Kraków: Wydawnictwo Znak.
  • Benisz, H. (1997). Od pierwszego do drugiego „przewrotu kopernikańskiego”. Sformułowanie podstaw nowej filozofii jako rezultatu twórczej polemiki Nietzschego z poglądami Kanta /From the First to the Second ‘Copernican Revolution’. Formulating the Bases of New Philosophy as a Result of Nietzsche’s Creative Polemic with Kantian Views/. Edukacja Filozoficzna /Philosophical Education/ 23, pp. 145-159.
  • Copleston, F. (1963). A History of Philosophy. Fichte to Nietzsche. Vol. 7. Great Britain: Continuum.
  • Czerwiński, M. (1986), Przedmowa /Preface/. In T. Hołówka, Myślenie potoczne /Colloquial Thinking/. Warszawa: Wydawnictwo PIW, pp. 5-12.
  • Hołówka, T. (1986). Myślenie potoczne /Colloquial Thinking/. Warszawa: Wydawnictwo PIW.
  • Kosiewicz, J. (1989). W poszukiwaniu źródła i sensu wartości /In Search for the Source and Sense of Values/. Człowiek i Światopogląd /The Human and the Worldview/ 1 (376), pp. 83-94.
  • Kosiewicz, J. (2009). Sokrates Attitude towards Knowledge and Morality. In: Greek Philosophy and the Issue of our Age. Athens: International Association of Greek Philosophy; International Center of Greek Philosophy and Culture & K.B, pp. 104-123.
  • Kosiewicz, J. (2011). Considerations on General Methodological Assumptions of the Sciences of Sport. Physical Culture and Sport. Studies and Research, LVI, 65-101. DOI: 10.2478(v10141-012-0026-z.
  • Kosiewicz, J. (2014). Normative Ethics and Sport: A Moral Manifesto. Physical Culture and Sport. Studies and Research, LXII, 5-22. DOI: 10.2478/pcssr-2014-0008.
  • Krokiewicz, A. (1995). Zarys filozofii greckiej /An Outline of Greek Philosophy/. Warszawa: Fundacja ALETHEIA, pp. 231-237.
  • Plato (2002). Theajtet /Theaetetus/. Kęty: ANTYK.
  • Plato (2014). – access: April 18, 2015.
  • Plato (1995). Protagoras. Warszawa: PWN.
  • Protagoras, O bogach /On the Gods/. This work was burned, unpublished.
  • Protagoras, Prawda lub obuchy (Aletheia e kataballontes) /Truth or Refutations/. This work was unpublished.
  • Rosik, S. (1986). Sytuacjonizm etyczny a chrześcijańska roztropność chrześcijańska /Ethical Situationism and Christian Prudence/. Poznań: Księgarnia Świętego Wojciecha.
  • Reid, T. (1764). Inquiry into the Human Mind on the Principles of Common Sense.
  • Reid, T. (2010-2015). Essays on the Intellectual Powers of Man. – access: April 18, 2015.
  • Sartre, J-P. (1985). Człowiek nie może uciec od odpowiedzialności /Man Cannot Escape Responsibility/. In: Kosiewicz, J. Współczesna filozofia człowieka /Contemporary Philosophy of Man/. Warszawa: Wydawnictwo AWF, pp. 40-50.
  • Stróżewski, W. (1981). Istnienie i wartość /Existence and Value/. Kraków: Wydawnictwo ZNAK, pp. 176 -179.
  • The Scottish Philosophy of Common Sense (1960). Oxford: Oxford University.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.-psjd-doi-10_1515_pcssr-2015-0015
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.