PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Tytuł artykułu

Miejsce i rola sondaży w badaniu opinii społecznej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
Place and role of surveys in public opinion polling
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
W artykule podjęto próbę wskazania miejsca i roli sondaży w badaniu opinii publicznej. Scharakteryzowano obszar będący przedmiotem badań sondażowych oraz dokonano zestawienia zalet i wad narzędzi badawczych. Wyeksponowano ogólne zasady badań sondażowych oraz wskazano na najczęściej popełniane błędy w sondażach opinii społecznej.
EN
The paper makes an attempt to identify the place and role of surveys in public opinion polling. It characterizes the field being the object of polling and it also presents a list of advantages and disadvantages of investigation tools. It highlights the general principles of polling and shows the most often made mistakes in public opinion polls.
Rocznik
Strony
141--162
Opis fizyczny
Bibliogr. 22 poz., rys.
Twórcy
autor
  • Akademia Marynarki Wojennej, Gdynia
Bibliografia
  • [1] Blankenship A. B., Consumer and Opinion Research, New York 1943.
  • [2] Campell A. A., Katon G., Sondaże na próbie reprezentatywnej, [w:], Metody badań socjologicznych, red. S. Nowak, Warszawa 1965.
  • [3] Encyklopedyczny słownik psychiatrii, Warszawa 1986.
  • [4] Gallup G. H., A Guide to Public Oponion Polls, Princeton 1944.
  • [5] „Gazeta Wyborcza”, 1995, nr 195.
  • [6] Goode W. J., Hatt P. K., Nethods in Socjal Research, New York – Toronto – London 1952.
  • [7] Januszek H., Sikora J., Podstawy socjologii, Poznań 1997.
  • [8] Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Wrocław 1982.
  • [9] Krajewski W., Prawda nauki. Przegląd zagadnień metodologicznych i filozoficznych, Warszawa 1998.
  • [10] Majewski T., Ankieta i wywiad w badaniach wojskowych, Warszawa 2002.
  • [11] Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985.
  • [12] Pacholski M., Typy osobowości społecznej a postawy wartości, Kraków 1990.
  • [13] Pielach M., Kodeks dla badaczy i mediów, „Rzeczpospolita”, 2006, nr 115.
  • [14] Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995.
  • [15] Sołoma L., Metody badań socjologicznych, Olsztyn 1995.
  • [16] Sternik L. i F., Ocena opinii i panujących nastrojów, [w], Psychologia, red. Sternik L. i F., Warszawa 1960.
  • [17] Sułek A., Sondaż polski, PAN, Warszawa 2001.
  • [18] Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1999.
  • [19] „Teksty Długie”, 1993, nr 1.
  • [20] Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1994.
  • [21] Wiśniewski W., Wpływ sposobu stawiania pytań w ankiecie na rodzaj odpowiedzi, „Studia Socjologiczne”, 1963, nr 4.
  • [22] Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995.
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-article-BWM4-0021-0053