Narzędzia help

Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
cannonical link button

http://yadda.icm.edu.pl:80/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BWAK-0029-0068

Czasopismo

Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe

Tytuł artykułu

Analiza czasów narastania siły na pedale hamulca oraz narastania opóźnienia hamowania uzyskiwanych podczas badań sytuacji zagrożenia wypadkowego, symulowanych na torze

Autorzy Stańczyk, T. L.  Jurecki, R. S.  Walczak, S.  Pieniążek, W. 
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN Analysis of the time of increase in forces applied to a brake pedal and braking deceleration determined during experimental testing of accident hazard situations on a testing track
Języki publikacji PL
Abstrakty
PL Publikacja jest prezentacją wyników pracy badawczej uzyskanych podczas realizacji w latach 2007-2010, na Politechnice Świętokrzyskiej, obszernej pracy badawczej. Badania na torze dotyczyły zarówno czasu reakcji 100 kierowców w symulowanych sytuacjach wypadkowych jak i czasu narastania siły na pedale hamulca oraz opóźnienia. W realizacji badań uczestniczył również zespół z Politechniki Krakowskiej. Na przykładzie wyników 1 scenariusza badań na torze w pracy przedstawiono różne wybrane rodzaje manewrów hamowania podejmowanych przez badanych kierowców. Dla realizowanych na Torze Kielce badań dla 1 scenariusza wyznaczono wartości czasu narastania siły na pedale hamulca oraz czasu narastania opóźnienia. Wartości tych czasów przedstawiono w funkcji czasu ryzyka charakteryzującego poszczególne próby na torze.
EN The paper presents gathered results of a large scale research project conducted between 2007 and 2010 at Kielce University of Technology. The experimental testing involved also a research team from Cracow University of Technology. Experimental trials were conducted on Kielce Racing Track with a predetermined scenario where a passenger car (a safe mock-up) suddenly entered the road area from a perpendicular road. In this scenario, time values were determined for an increase in forces applied to a brake pedal and braking deceleration. These time parameters were shown as a function of the risk time characterizing specific trials. The paper quotes various types of braking maneuvers carried out by a group of 100 test drivers
Słowa kluczowe
PL czas reakcji kierowcy   badania kierowców   symulator jazdy samochodem  
EN drivers' reaction time   drivers tests   driving simulator  
Wydawca Instytut Naukowo-Wydawniczy "SPATIUM". sp. z o.o.
Czasopismo Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe
Rocznik 2011
Tom R. 12, nr 12
Strony 349--359
Opis fizyczny Pełny tekst na CD, Bibliogr. 10 poz.
Twórcy
autor Stańczyk, T. L.
autor Jurecki, R. S.
autor Walczak, S.
autor Pieniążek, W.
  • Politechnika Świętokrzyska
Bibliografia
[1] Burg H., Moser A., (Hrsg). Handbuch der Verkehrsunfallrekonstruktion. 1 Aufl. Wiesbaden: Vieweg Verlag, 2007.
[2] Jakubasch K., Nachschlagwerk für Sachverständige. Kippenheim: Verlag Information, 1998.
[3] Jurecki R. S., Modelowanie zachowania kierowcy w sytuacjach przedwypadkowych. Rozprawa doktorska, Politechniki Świętokrzyska, Wydział Mechatroniki i Budowy Maszyn, Kielce, 2005.
[4] Jurecki R., Stańczyk T. L., Driver model for the analysis of pre-accident situations. Vehicle System Dynamics 2009, No. 47 (5).
[5] Lanzendoerfer J., Szczepaniak C., Teoria ruchu samochodu. WKŁ, Warszawa, 1980.
[6] Mitschke M., Dynamika samochodu, t. 1. Napęd i hamowanie. WKŁ, Warszawa, 1987.
[7] Prochowski L., Pojazdy samochodowe. Mechanika ruchu. WKŁ, Warszawa, 2005.
[8] Stańczyk T. L., Jurecki R., Fahrereaktionszeiten in Unfallrisikosituationen - neue Fahrbahn- und Fahrsimulatorversuche, Verkehrsunfall und Fahrzeugtechnik 2008, No. 07-08.
[9] Stańczyk T. L., Lozia Z., Pieniążek W., Jurecki R. S., Badania reakcji kierowców w symulowanych sytuacjach wypadkowych, Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2010, nr 77.
[10] Stańczyk T. L., Jurecki R., Pieniążek W., Jaśkiewicz M., Karendał M. P., Wolak S., Badania reakcji kierowców na pojazd wyjeżdżający z prawej strony, realizowane na torze samochodowym. Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010, nr 77.
Kolekcja BazTech
Identyfikator YADDA bwmeta1.element.baztech-article-BWAK-0029-0068
Identyfikatory