Narzędzia help

Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
cannonical link button

http://yadda.icm.edu.pl:80/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BUJ6-0010-0017

Czasopismo

Pojazdy Szynowe

Tytuł artykułu

Ekwiwalentna stożkowatość styku kolo-szyna i jej znaczenie we współczesnej analizie własności dynamicznych pojazdu szynowego

Autorzy Sobaś, M. 
Treść / Zawartość http://www.tabor.com.pl/wydawnictwa-2/
Warianty tytułu
EN The equivalent conicalness of the wheel/rail contact and its meaning in the modern analysis of the dynamic properties of the rai vehicle
Języki publikacji PL
Abstrakty
PL W artykule przeanalizowano pojęcie ekwiwalentnej stożkowatości jako parametru charakteryzującego geometrią styku koło-szyna oraz jej wpływ na własności dynamiczne pojazdu. Przytoczono definicje występujące w dokumentach międzynarodowych np. w kartach UIC, raportach ORE/ERRI oraz w literaturze międzynarodowej.
EN In this article the notion of the equivalent conicalness as the parameter characterizing the geometry of wheel/rail contact and its influence on the dynamic properties of the vehicle is analysed. The definitions existing in the international documents for example UIC leaflets, ORE/ERRI reports and in the international literature are reported.
Słowa kluczowe
PL ekwiwalentna stożkowatość   geometria styku koło-szyna   własności dynamiczne pojazdu szynowego  
Wydawca Instytut Pojazdów Szynowych TABOR
Czasopismo Pojazdy Szynowe
Rocznik 2005
Tom nr 1
Strony 30--39
Opis fizyczny Bibliogr. 22 poz., rys.
Twórcy
autor Sobaś, M.
  • Instytut Pojazdów Szynowych "Tabor"
Bibliografia
[1] Bałuch H., Basiewicz T., Smolarz W., Sobolewski H., Statkiewicz J.: Przystosowanie kolei do zwiększonych szybkości i dużych przewozów. Praca zbiorowa. WKŁ. Warszawa 1969.
[2] Bergander B., Dendl G., Nefzger A., Nicklisch D.: Die Entwicklung von Rad-und Schienenprofilen. ZEV-RAIL Glasers Annalen. 10.2003
[3] Fredrich F.: Horizonte der Spurführung. Die Überwindung des Radsatzes. ZEV+DET Glasers Annalen. 5.2000
[4] Hohnecker E.: Diskret gelagerte oder kontinuerlich eingebettete Schienenfahrbahnsysteme. Eisenbahningenieur. 11/2002.
[5] Heermant C., Poschmann I.: Werkstoffe für rollendes Eisenbahnmaterial. Eisenbahningenieur 8/2002.
[6] Karta UIC 510-1: Wagony towarowe. Układ biegowy. Normalizacja. Wydanie 9 z 1.01.1978.
[7] Karta UIC 510-2: Wagony. Warunki dla stosowania kół o różnych średnicach. Wydanie 3 ze zmianą z 1.01.1998.
[8] Karta UIC 517: Wagony towarowe. Części zawieszenia resorowego. Normalizacja. 6-te wydanie z 1.01.1989.
[9] Karta UIC 518: Badania i homologacja pojazdów kolejowych z punktu widzenia właściwości dynamicznych, bezpieczeństwa jazdy, obciążenia toru i parametrów biegowych. Wydanie 2 z 10. 2001.
[10] Karta UIC 812-3: Warunki techniczne dostawy dla kół bezobręczowych z walcowanej stali niestopowej dla pojazdów napędnych i wagonów. Wydanie 5 z 1.01.1984 (errata 01.01.1996).
[11] Krugmann H.L: Lauf der Schienenfahrzeuge im Gleis. R. Oldenburg Verlag- München Wien 1982.
[12] Madeyski T.: Fahrwerktechnik im Zusammenwirken mit dem Fahrweg und dem Fahrzeugkasten. ETREisenbahntechnische Rundschau. 09.1999.
[13] Mahr A.,Poppe D.: Auswertung von Rad/Schiene-Profilmessungen zur fahrdynamischen Bewertung der Fahrzeuge Baureihe 481/482 der Berliner S-Bahn. ZEVRAIL. Glasers Annalen. 8/2002.
[14] Mittermayr P., Presle G.: Beurteilung der Zuverlässigkeit des Fahrwegs durch Messung und Simulation. ZEV+DET. Glasers Annalen 02/03.2000.
[15] Müller R.: Akteulle Probleme der Berührungsgeometrie Rad/Schiene. ZEV+DET Glasers Annalen. 02/03.2000.
[16] ORE B12/17 No 1204 00005: Program dla dopuszczenia wkładek z tworzywa sztucznego do gniazd skrętu i płyt ślizgowych dla ślizgów bocznych dla wagonów towarowych z wózkami dwuosiowymi. 11.1986.
[17] pr EN 13262: Railway applications. Wheelsets and bogies-Wheel-Product requairements. 06.1998.
[18] pr EN 14363:Bahnanwendungen. Prüfung für die fahrtechnische Zulassung von Schienenfahrzeugen. Prüfung des Fahrverhaltens und stationäre Versuche. 06.2002
[19] Przepisy nr D1: Przepisy techniczne utrzymania i eksploatacji nawierzchni na liniach kolejowych normalnotorowych użytku publicznego, wprowadzone Zarządzeniem nr 47 Ministra Komunikacji z dnia 01.06.1982 wchodzące w życie z dniem 01.05.1983.
[20] Stichel S.: Modelierung und Paramaterstudien zum Fahrverhalten von Güterwagen mit UIC Fahrwerken. ZEV+DET Glassers Annalen. 07/08.1999.
[21] Taubert M.: Verwendung und Bedeutung aufgebreiteter Schienen. Eisenbahningenieur. 5.2002.
[22] Miklasz R., Sobaś M.: Znaczenie momentu obrotowego w wagonach towarowych czteroosiowych na wózkach typu Y25. Pojazdy Szynowe nr 1/2004.
Kolekcja BazTech
Identyfikator YADDA bwmeta1.element.baztech-article-BUJ6-0010-0017
Identyfikatory