Czasopismo |
|
Tytuł artykułu |
On application dynamical systems theory to prediction of an agile aircraft post stall behaviour
|
Autorzy |
Dębicka, S.
Sibilski, K.
|
Treść / Zawartość |
|
Warianty tytułu |
PL |
O zastosowaniu teorii układów dynamicznych do prognozowania ruchu samolotu supermanewrowego na dużych, nadkrytycznych kątach natarcia |
|
Konferencja |
Modelowanie w mechanice. Sympozjon PTMTS (43 ; 9-13.02.2004 ; Gliwice, Polska)
|
Języki publikacji |
EN
|
Abstrakty |
EN |
Investigations of post-stall manoeuvres dynamics show the necessity of automation of aircraft and engines control during post-stall manoeuvres, and the necessity of special control system operational modes. This paper describes the implementation of continuation methods and bifurcation analysis in the "global" identification of aircraft's non-linear dynamics. In the examples presented, continuation method is used to determine the steady states of a thrust-vectoring, supersonic combat aircraft with a streaked wing, as functions of the deflections of thrust vector, and bifurcations of these steady states are encountered. |
PL |
Teoria układów dynamicznych pozwala na globalną analizę rozwiązań nieliniowego układu równań różniczkowych. Pierwszym krokiem tej analizy jest ocena stateczności stanów ustalonych. Stany ustalone są wyznaczane poprzez przyrównanie do zera pochodnych i rozwiązaniu układu równań algebraicznych. Twierdzenie Hartmana-Grobmana stanowi, że lokalna stateczność stanu quasi-ustaionego jest zdeterminowana poprzez wartości własne zlinearyzowanego wokół położenia równowagi układu równań różniczkowych, opisujących badany system dynamiczny. W pracy przedstawiono wyniki bifurkacyjnej analizy manewrów wykonywanych na dużych kątach natarcia. |
|
Słowa kluczowe |
|
Wydawca |
Wydawnictwo Katedry Mechaniki Stosowanej
|
Czasopismo |
Zeszyty Naukowe Katedry Mechaniki Stosowanej / Politechnika Śląska
|
Rocznik |
2004
|
Tom |
z. 23
|
Strony |
111--116
|
Opis fizyczny |
Bibliogr. 19 poz.
|
Twórcy |
autor
|
Dębicka, S.
|
autor
|
Sibilski, K.
|
|
-
Faculty of Mechanics and Power Engineering, Department of Aviation Engineering, Wrocław University of Technology
|
|
Bibliografia |
|
Kolekcja |
BazTech
|
Identyfikator YADDA |
bwmeta1.element.baztech-article-BSL3-0023-0049
|
Identyfikatory |
|