PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Tytuł artykułu

Application of optimization methods in traction calculations

Autorzy
Identyfikatory
Warianty tytułu
PL
Zastosowanie metod optymalizacyjnych do obliczeń trakcyjnych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
A mathematical model of electric locomotive was developed. In the model traction characteristics were described by means of the following parameters: locomotive power and maximum speed, starting current, saturation coefficient and magnetic circuit excitation degree. Thenthe locomotive model was included into a train running program, its parameters were made variable and added as succeeding decision variabies. Optimization of the locomotive parameters was made by means of the standard gradientless procedure in dependence upon energy consumption.
PL
Opracowano matematyczny model lokomotywy elektrycznej, w którym charakterystyki trakcyjne opisano za pomocą następujących parametrów: mocy i prędkości maksymalnej lokomotywy, prądu rozruchu, współczynnika nasycenia oraz stopnia wzbudzenia obwodu magnetycznego. Następnie ww. model lokomotywy dołączono do programu jazdy pociągu, natomiast jego parametry uzmienniono i dołączono jako kolejne zmienne decyzyjne do parametrów jazdy. Optymalizacji parametrów lokomotywy dokonano za pomocą standardowej procedury bezgradientowej ze względu na zużycie energii.
Rocznik
Strony
97--110
Opis fizyczny
Bibliogr. 10 poz., wykr.
Twórcy
autor
  • Warsaw University of Technology, Faculty of Transport, ul. Koszykowa 75, 00-662 Warszawa, Poland
Bibliografia
  • [1] Findeisen W., Szymanowski W., Wierzbicki A. Teoria i metody obliczeniowe optymalizacji, PWN, Warszawa.
  • [2] Frąckowiak J. Optymalizacja zużycia energii elektrycznej przez pojazd trakcyjny napędzany silnikami szeregowymi zasilanymi przez czoper, 5th International Scientific Conference MET 2001, Gdańsk 2001.
  • [3] Horn P. Eksperymentelle Simulationstudien zur energieoptimalen Zugstoerung, DET Die Eisenbahntechnik 21, 1973.
  • [4] Jaworski Cz. Aproksymacja charakterystyki silnika trakcyjnego, Przegląd kolejowy elektrotechniczny, Warszawa, 1970.
  • [5] Jaworski Cz. Teoria trakcji elektrycznej, WK Warszawa, 1956.
  • [6] Kałuża E. Zbiór zadań i ćwiczeń projektowych z trakcji elektrycznej, Politechnika Śląska, Gliwice, 1994.
  • [7] Podoski M., Kacprzak J., Myslek J. Zasady trakcji elektrycznej, WKiL. Warszawa, 1980.
  • [8] Pospisil M., Kucera S., Chrabąszcz I. Optymalizacja doboru elektrowozu dla lokalnych tras przejazdowych, przy zasilaniu prądem przemiennym 25 kV, 50 Hz, 3rd International Scientific Conference on Electric Traction MET ‘97, Warszawa, 1997.
  • [9] Wnuk M. Matematyczny model lokomotywy elektrycznej, Prace Instytutu Trasportu PW (Works of the Transport Institute of Warsaw Technical University), z. 29. Wydawnictwo PW, Warszawa, 1990.
  • [10] Wnuk M. Energooptymalna jazda pociągu na odcinku linii kolejowej, Prace naukowe PW, Transport, z. 33, Wydawnictwo PW, Warszawa, 1993.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-article-BPZ3-0003-0044
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.