Tytuł artykułu
Autorzy
Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Identyfikatory
Warianty tytułu
Znos wiatrowy obiektów poszukiwanych i ratowanych. Wyniki badań laboratoryjnych i rzeczywistych
Języki publikacji
Abstrakty
To select an area within which a search and rescue action at sea should be carried out, that is to identify a datum for an object ar a person to be rescued, its leeway has to be calculated due to a wind. As it has been established during the field research in the South Baltic , there are two factors that influence the drifting trajectory of a life raft or of a missing person - water surface currents and leeway. To separate both factors it has been decided to model a leeway due to a wind in laboratory conditions. The respective search has been carried out in the Institute of Aviation (Warsaw) and Ship Design and Research Centre (Gdansk). The research has focused on the influence of the two forces, wind pressure F(N) and water resistance F(o) on the leeway of the objects of interest. As the result, a model of undisturbed leeway due to the wind has been proposed and validated. There is enclosed a comparison of accurateness of reference positions of drifting object (typical rafts and survivors) using the standard procedures recommended by IMO. Those positions have been determined in two ways: using data enclosed in lAMSAR MANUAL and using data collected during research carried out by the author of the an the article and the scientific experiments. The effects of that comparison lead to a conclusion that only knowledge of a certain sea area and surface currents influencing the direction and speed of a drifting object may result in shortening of a rescue action and raising its efficiency.
Dla określenia pozycji odniesienia - obszaru poszukiwania ludzi znajdujących się w sytuacji zagrożenia życia na morzu niezbędną informacją jest określenie znosu obiektu wywołanego wiatrem. Badania znosu tratew ratunkowych w warunkach rzeczywistych na południowym Bałtyku wykazały znaczący wpływ prądów powierzchniowych na trajektorię obiektu poszukiwanego. W celu wyeliminowania czynnika prądu powierzchniowego, przy wyznaczaniu znosu wiatrowego, przeprowadzono badania laboratoryjne w Instytucie Lotnictwa Warszawa i CTO Gdańsk. W badaniach skoncentrowano się na analizie oddziaływania siły naporu wiatru F(N) i siły oporu wody F(O) na znos obiektów badanych. W wyniku przeprowadzonych badań wyznaczono model niezakłóconego znosu wiatrowego. Efekty tego porównania uprawniają do sformułowania ogólnego wniosku, że tylko znajomość specyficznego dla danego obszaru morskiego wpływu prądów powierzchniowych na kierunek i szybkość przemieszczania się obiektu dryfującego może doprowadzić do wydatnego skrócenia czasu akcji ratowniczych, a co za tym idzie, do podniesienia ich skuteczności.
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
5--16
Opis fizyczny
Bibliogr. 8 poz., rys.
Twórcy
autor
- Gdynia Maritime University, ul. Morska 83, 81-255 Gdynia, Poland
Bibliografia
- [1] Burciu Z. Dokładność oceny pozycji obiektu dryfującego, Materiały XI Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej, Akademia Marynarki Wojennej Gdynia 1998, s. 67-70.
- [2] Burciu Z. Kierunki prac nad zwiększeniem efektywności działań poszukiwawczo-ratowniczych na morzu. Materiały III Sympozjum Bezpieczeństwa Życia na Morzu i Ochrony Środowiska Morskiego 1999, s. 64-68.
- [3] Burciu Z., Długosz M. Organizacja akcji poszukiwania i ratowania na morzu. Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, 1998.
- [4] Burciu Z., Kołaczyński St. Ocena dokładności prognozowania ruchu obiektów poszukiwania ratowniczego, Materiały II Sympozjum Bezpieczeństwa Życia na Morzu i Ochrony Środowiska Morskiego, Kołobrzeg 1998, s. 65-70.
- [5] Burciu Z. et. al. Opracowanie wewnętrzne Informatyczny system wspomagający akcję ratowania życia ludzkiego na morzu, w ramach Projektu Celowego dofinansowanego przez Komitet Badań Naukowych Nr 2288/C.T 12-9/98. Gdynia 2001.
- [6] Aeronautical and Maritime Search and Rescue Manual, IMO, London 1998.
- [7] Protokół zdawczo-odbiorczy „Badania oporowe trzech tratew ratunkowych” - umowa nr RH/862-20/2000. Centrum Techniki Okrętowej Gdańsk 2000.
- [8] Raport z badań „Badania aerodynamiczne pneumatycznych tratew ratunkowych w tunelu aerodynamicznym 0 5m” - Raport nr 168/BA/2000/D, Instytut Lotnictwa Warszawa 2000.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-article-BPZ3-0003-0038