Narzędzia help

Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
cannonical link button

http://yadda.icm.edu.pl:80/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BGPK-0055-2290

Czasopismo

Czasopismo Techniczne. Mechanika

Tytuł artykułu

Wpływ sterowania układem napędowym samochodu na zużycie paliwa

Autorzy Koralewski, G. 
Treść / Zawartość http://suw.biblos.pk.edu.pl/resourceDetails&rId=786
Warianty tytułu
EN Influence of automobile propulsion system control on fuel consumption
Konferencja INTERKONMOT'98 (1998 ; Zakopane, Polska)
Języki publikacji PL
Abstrakty
PL W artykule przedstawiono symulacyjne badania porównawcze wpływu sterowania układem napędowym samochodu osobowego na zużycie paliwa. Dla samochodu z mechaniczną skrzynią biegów, eksploatowanego w ruchu miejskim zarejestrowano rzeczywiste momenty zmiany przełożeń w układzie napędowym. Jednocześnie analitycznie wyznaczono algorytmy sterowania tej skrzyni biegów optymalne ze względu na zużycie paliwa, jednak przy zachowaniu żądanych własności trakcyjnych samochodu. Oba rodzaje sterowania zrealizowano podczas komputerowej symulacji ruchu samochodu w fazie rozpędzania. Analiza porównawcza wykazuje mniejsze zużycie paliwa przy realizacji optymalnych algorytmów sterowania z uwagi na eliminację subiektywnego wpływu kierowcy na pracę układu napędowego samochodu w złożonych warunkach ruchu.
EN In this paper there are presented simulative, comparative studies on the influence of an automobile propulsion system control on fuel consumption. In an automobile with a mechanical gearbox, driven under urbam traffic, were recorded real-time moments of changing gears. On the other hand, controlling algorithms for that gearbox have been developed are optimalfrom the viewpoint of fuel consumption, yet preserving the demanded dynamic properties of the car. The two ways of controlling were tested by a computer simulation of car accelerating. A comparative analysis indicates lower fuel consumption in case of the optimal controlling algorithms. It is probably due to elimination of the subjective influence of the driver on functioning of an automobile propulsion system under complex traffic conditions.
Słowa kluczowe
PL przekładnie automatyczne   zużycie paliwa  
Wydawca Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki
Czasopismo Czasopismo Techniczne. Mechanika
Rocznik 1998
Tom R. 95, z. 6-M
Strony 133--141
Opis fizyczny Bibliogr. 8 poz.,
Twórcy
autor Koralewski, G.
  • Katedra Pojazdów Samochodowych, Politechnika Lubelska
Bibliografia
Kolekcja BazTech
Identyfikator YADDA bwmeta1.element.baztech-article-BGPK-0055-2290
Identyfikatory