Narzędzia help

Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
cannonical link button

http://yadda.icm.edu.pl:80/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-7b9fc28e-ae9b-4f15-bb51-cca082c72087

Czasopismo

Geotourism / Geoturystyka

Tytuł artykułu

Management of tourist values on the example of the Mstów commune

Autorzy Wolski, O.  Różycki, P. 
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
PL Gospodarowanie walorami turystycznymi na przykładzie gminy Mstów
Języki publikacji EN
Abstrakty
EN The management of tourist values is not an easy issue. It seems that the presence of specific cultural premises, exceptional landscapes and landforms is sufficient to attract tourists. Unfortunately, this is a very complex problem, requiring numerous treatments, knowledge and skills of decision-makers. Development trends of communes, towns and entire regions are determined by various issues, sometimes independent on the will of the residents and local authorities. The key issue seems to be finances. Before a tourism product is developed and it appears in the minds of tourists, and before the area becomes a real tourism region, the expenses must be incurred for ' development and promotion of attractions. An example of the commune having aspirations for tourism development is Mstów located in the vicinity of Częstochowa. Location and diversified tourist offer in the future can be the magnets for tourists coming to Częstochowa or traveling through the northern part of the Kraków- Częstochowa Upland. It is also important to develop new tourist trails in the area of commune. Also, support from the government, even without significant funding at the moment, is an important stimulus for the development of various forms of tourism.
PL Gospodarowanie walorami turystycznymi nie jest rzeczą łatwą. Pozornie wydaje się, iż występowanie na określonym terenie obiektów kulturowych, wyjątkowych krajobrazów i form ukształtowania terenu wystarczy, aby przyciągnąć turystów. Niestety jest to sprawa bardzo złożona, wymagająca licznych zabiegów, wiedzy i umiejętności decydentów. Wielokrotnie kierunki rozwoju gmin, miejscowości i całych regionów uwarunkowane są rozlicznymi, niekiedy niezależnymi od woli mieszkańców i władz, kwestiami. Kluczową sprawą wydają się finanse. Zanim rozwinie się produkt turystyczny i zaistnieje w świadomości turystów, a także zanim dany obszar stanie się regionem rzeczywistym, muszą zostać poniesione nakłady finansowe na rozwój i promocję tworzonej atrakcji. Przykładem gminy mającej aspiracje rozwoju przez turystykę jest Mstów, leżący w bliskim sąsiedztwie Częstochowy. Lokalizacja oraz urozmaicona oferta turystyczna mogą być w przyszłości magnesem dla turystów przybywających do Częstochowy bądź podróżujących po północnej części Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej. Nie bez znaczenia dla turystów jest zaproponowanie nowych tras turystycznych na obszarze gminy. Przychylność władz nawet bez znaczących na razie środków finansowych jest istotnym bodźcem do rozwoju różnych form turystyki.
Słowa kluczowe
PL gospodarka walorami turystycznymi   walory turystyczne   gmina Mstów   Wyżyna Krakowsko-Częstochowska   szlaki turystyczne   sektor turystyki  
EN management of tourist qualities   tourist attractions   Mstów commune   Kraków-Częstochowa Upland   tourist routes   tourist sector  
Wydawca Wydawnictwa AGH
Stowarzyszenie Naukowe im. Stanisława Staszica
Czasopismo Geotourism / Geoturystyka
Rocznik 2012
Tom nr 3-4
Strony 55--70
Opis fizyczny Bibliogr. 15 poz., zdj.
Twórcy
autor Wolski, O.
  • AGH University of Science and Technology, Faculty of Geology, Geophysics and Environment Protection, Department of General Geology and Geotourism, al. Mickiewicza 30, 30-059 Krakow , wolskioskar@o2.pl
autor Różycki, P.
  • AGH University of Science and Technology, Faculty of Geology, Geophysics and Environment Protection, Department of General Geology and Geotourism, al. Mickiewicza 30, 30-059 Krakow, itrozycki@o2.pl
  • Academy of Physical Education in Cracow, al. Jana Pawła II 78, 31-571 Krakow;
Bibliografia
1. Faustmann, D. ed., 2011. Mapa turystyczna. Gmina Mstów, 1:25 000. Compass, Kraków
2. Faustmann, D., Pucek K., ed, 2011. Jura Krakowsko-Częstochowska. Przewodnik. Compass, Kraków
3. Kondracki, J., 2009. Geografia regionalna Polski. PWN, Warszawa.
4. Kruczek, Z., ed., 2011. Geografia turystyczna Polski. Proksenia, Kraków
5. Łęcki, W., ed, 2005. Kanon krajoznawczy Polski. PTTK Kraj, Warszawa.
6. Mizerski, W., 2009. Geologia Polski. PWN, Warszawa.
7. Osiecki, A., 2012. Atrakcje turystyczne za unijne euro. Rzeczpospolita, 36 (9156).
8. Różycki, P., 2009. Zarys wiedzy o turystyce. Proksenia, Kraków.
9. Trzmielewski, R. ed, 2011. Mapa turystyczna. Jura Krakowsko¬-Częstochowska. Część północno-zachodnia, 1:50 000. Compass, Kraków.
10. Wicherski, J. ed, 2011. Gmina Mstów. Folder informacyjny. Alatus, Katowice.
11. Statystyczne vademecum samorządowca 2010, Statistical Office in Katowice (source: www.stat.gov.pl/gus; date of access: November 2011).
Websites:
12. http://mstow.pl
13. http://obszary.natura2000.org.pl
14. http://pl.wikipedia.org
15. http://www.geosilesia.pl
Kolekcja BazTech
Identyfikator YADDA bwmeta1.element.baztech-7b9fc28e-ae9b-4f15-bb51-cca082c72087
Identyfikatory