Narzędzia help

Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
cannonical link button

http://yadda.icm.edu.pl:80/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-6fe7b06d-271d-4b25-8a12-fa579bc1f2a3

Czasopismo

Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe

Tytuł artykułu

Analiza naprężeń termicznych na przylgni zaworu wylotowego w doładowanym silniku z zapłonem samoczynnym

Autorzy Hornik, A.  Jędrusik, D.  Gustof, P.  Czech, P. 
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN Analysis of thermal stress in the exhaust valve face in a turbocharged diesel engine
Języki publikacji PL
Abstrakty
PL W artykule przedstawiono przebieg naprężeń termicznych na przylgni zaworu wylotowego w doładowanym silniku z zapłonem samoczynnym. Modelowanie obciążeń cieplnych przeprowadzono w oparciu o dwustrefowy model procesu spalania oraz metodę elementów skończonych MES w stanie nieustalonego przepływu ciepła. Obliczenia zostały wykonane dla modelu geometrycznego zaworu wylotowego silnika pięciocylindrowego o pojemności skokowej około 2300 cm3 z bezpośrednim wtryskiem paliwa do komory spalania i mocy znamionowej 85 kW.
EN The article presents the course of thermal stress in the exhaust valve face in a turbocharged diesel engine. Modelling of thermal loads are based on a two-zone model of the combustion process and the finite element method FEM unsteady state heat flow. The calculations were made using a geometrical model of the exhaust valve in a five-cylinder engine with a capacity of about 2300 cm3, with a direct fuel injection to the combustion chamber and a power rating of 85 kW.
Słowa kluczowe
PL metoda elementów skończonych   MES   silnik z zapłonem samoczynnym   naprężenia termiczne  
EN finite element method   FEM   self-ignition engine   thermal stresses  
Wydawca Instytut Naukowo-Wydawniczy "SPATIUM". sp. z o.o.
Czasopismo Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe
Rocznik 2016
Tom R. 17, nr 12
Strony 979--982
Opis fizyczny Bibliogr. 7 poz., rys., wykr., pełen tekst na CD
Twórcy
autor Hornik, A.
  • Politechnika Śląska, Wydział Transportu, Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
autor Jędrusik, D.
  • Auto Dealer Sp. z O.O. Dealer Peugeot, ul. Bocheńskiego 100, 40-816 Katowice
autor Gustof, P.
  • Politechnika Śląska, Wydział Transportu, Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
autor Czech, P.
  • Politechnika Śląska, Wydział Transportu, Katedra Budowy Pojazdów Samochodowych
Bibliografia
1. Kwaśniowski S., Sroka Z., Zabłocki W., Modelowanie obciążeń cieplnych w elementach silników spalinowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1999.
2. Wiśniewski S., Wymiana ciepła, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1987.
3. Wiśniewski S., Obciążenia cieplne silników tłokowych. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1972.
4. Gustof P., Wyznaczanie przebiegu temperatur ładunku dla pełnego cyklu roboczego w cylindrze doładowanego silnika o zapłonie samoczynnym, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Transport, z.43, Gliwice 2001.
5. Hornik A., Jędrusik D., Wpływ grubości warstwy nagaru na zmiany rozkładów temperatur oraz gradientów temperatur w zaworze wylotowym. W: Silniki spalinowe i ekologia. Praca zbiorowa. Opracowanie monograficzne. Pod red. Władysława Mitiańca. Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki. Kraków : Wydaw. Politechniki Krakowskiej, 2014, s.237-245, bibliogr. 6 poz.
6. Shojaefarda M.H., Noorpoora A.R., Bozchaloea D.A., Ghaffarpourb M., Transient Thermal Analysis of Engine Exhaust Valve, Numerical Heat Transfer, Part A: Applications, Vol:48:7, Taylor & Francis 2005.
7. Rusiński E., Metoda elementów skończonych, System Cosmos/M. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1994.
Kolekcja BazTech
Identyfikator YADDA bwmeta1.element.baztech-6fe7b06d-271d-4b25-8a12-fa579bc1f2a3
Identyfikatory