Identyfikatory
Warianty tytułu
Innovative packages as smart solutions in the food industry
Języki publikacji
Abstrakty
Procesy takie jak informatyzacja, globalizacja czy wzrost konsumpcji mają wpływ na rozwój wielu rynków, ale przede wszystkim widoczne są w branży opakowaniowej. Przedsiębiorstwa muszą sprostać wyzwaniom, jakie stawia im gospodarka i zachodzące w niej zmiany. Opakowanie XXI wieku powinno spełniać określone funkcje i odpowiadać na wymagania, jakie są im stawiane. Biorą się one głównie z obszarów, z jakimi mają styczność: marketing, ekologia, logistyka oraz użyteczność. Można więc mówić, że nowe technologie dają nowe możliwości. Tak samo jest i w przypadku opakowań. Jako konsumenci jesteśmy w stanie zauważyć proces ewaluacji tych wyrobów. Postępujący proces technologiczny i możliwości wykorzystania nowych materiałów stwarzają bardziej komfortowe warunki do wytwarzania nowoczesnych opakowań, zwłaszcza tzw. opakowań „inteligentnych”. Celem artykułu jest przedstawienie klasyfikacji i podstawowych funkcji opakowań oraz wymagań, jakie są przed nimi stawiane. Ponadto pokazanie nowych, innowacyjnych rozwiązań dotyczących opakowań „inteligentnych” występujących w branży spożywczej.
Processes such as computerisation, globalisation, and consumption growth affect the development of many markets. This phenomenon is noticeable above all in the package branch. Firms have to face the challenges of the evolving economy. The 21st century’s package should have some particular functionalities. It should also fulfil some specific requirements. These requirements refer to: marketing, ecology, logistics, and utility. Thus, the conclusion might be drawn that the new technologies give some new opportunities. This refers also to the packages. As customers, we can observe the evolution of these items. The developing technology along with the usage of new materials facilitate the production of modern packages, especially those that are “smart”. The aim of this paper is: to present the classification and the basic functions of the packages and to indicate the requirements of the packages. Some innovative “smart package” solutions implemented in the food industry are also described.
Wydawca
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
78--97
Opis fizyczny
Bibliogr. 13 poz., il., tab.
Twórcy
autor
- Akademia Sztuki Wojennej
Bibliografia
- 1. Jałowiec T., Towaroznawstwo dla logistyki. Wybrane problemy, Difin, Warszawa 2011.
- 2. Korzeniowski A., Ankiel-Homa M., Czaja-Jagielska, Innowacje w opakowalnictwie, UE, Poznań 2011.
- 3. Korzeniowski A., Skrzypek M., Szyszka G., Opakowania w systemach logistycznych, ILiM, Poznań 2010.
- 4. Kubiak M. S., Borowy T., Opakowania aktywne, funkcjonalność i wygoda użytkowania, „Opakowanie” nr 8/2013.
- 5. Nowacka M., Niemczuk D., Nowoczesne materiały i wyroby przeznaczone do kontaktu z żywnością oraz ich wpływ na bezpieczeństwo żywności, „Opakowanie” nr 6/2012.
- 6. Ostrowska E., Aktywny i inteligentny jak... opakowanie, „Opakowanie” nr 3/2013.
- 7. Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, DzU 2001, nr 63, poz. 638 ze zm.
- 8. www.mgc-a.com
- 9. www.onvu.com
- 10. www.rfidpolska.pl.pl
- 11. www.sjp.pwn.pl
- 12. www.smartlid.com
- 13. www.tworzywa.com.pl
Uwagi
Opracowanie rekordu w ramach umowy 509/P-DUN/2018 ze środków MNiSW przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę (2018).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-6e7151c9-d7cb-42d3-9516-1f1f1b4bd385