Narzędzia help

Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
cannonical link button

http://yadda.icm.edu.pl:80/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-3a260671-3447-4c19-bdf5-bc9b61f021af

Czasopismo

Combustion Engines

Tytuł artykułu

System zasilania paliwem gazowym i ciekłym w silniku o zapłonie samoczynnym jako alternatywa dla tradycyjnych systemów paliwowych

Autorzy Olczyk, M.  Korzec, J.  Bielaczyc, P.  Sordyl, A. 
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN CNG and diesel fuel supply system in the CI engine as an alternative for traditional fuel systems
Konferencja International Congress on Combustion Engines (5 ; 24-26.06.2013 ; Bielsko-Biala, Poland)
Języki publikacji PL
Abstrakty
PL Silnik z zapłonem samoczynnym, wyposażony w dwupaliwowy system zasilania, jest postrzegany jako odpowiedź na wymagające oczekiwania rynku motoryzacyjnego. Jako alternatywne paliwo użyto sprężonego gazu ziemnego (CNG), z racji na jego cechy i konkurencyjną cenę w porównaniu do innych paliw. Punktem wyjścia był silnik ZS (turbodoładowany, rzędowy, czterocylindrowy), z bezpośrednim wtryskiem i mechaniczną pompą paliwa. System zasilania paliwem alternatywnym składał się z czterech wtryskiwaczy CNG i specjalnej jednostki sterującej. Dla różnych wartości prędkości obrotowych silnika i obciążeń zostały przedstawione wyniki emisji gazowych składników spalin i cząstek stałych. Każdy punkt testu został powtórzony w dwóch trybach pracy, jednopaliwowym i dwupaliwowym, z czterema różnymi udziałami CNG jako paliwa, w celu porównania jego wpływu na parametry pracy silnika.
EN The compressed ignition engine with a dual fuel system is presented as an answer to the changing and demanding market conditions. Compressed natural gas (CNG) was used as an alternative fuel, due to its features and its competitive price compared to the other types of fossil and alternative fuels. The point of departure was a compressed ignition engine (inline four cylinders with a turbocharger), direct ignition and a mechanical fuel pump. The alternative fuel system included four CNG injectors and a special control unit, which was adopted on the engine. Gaseous and particle emissions are presented together with engine operation parameters for different engine speeds and loads. Each load as well as speed points were performed in Diesel mode and in Dual Fuel mode, with four different factors of torque replacement by CNG, to compare the influence of CNG on the engine.
Słowa kluczowe
PL sprężony gaz ziemny   pojazdy użytkowe   parametry pracy silnika   emisja gazów spalinowych   silnik z zapłonem samoczynnym  
EN CNG fuel   commercial engine   operation parameters   exhaust gas emission   compressed ignition engine  
Wydawca Polskie Towarzystwo Naukowe Silników Spalinowych
Czasopismo Combustion Engines
Rocznik 2015
Tom R. 54, nr 3
Strony 858--867
Opis fizyczny Bibliogr. 21 poz.,
Twórcy
autor Olczyk, M.
  • Zakład Badań Silników, Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL Sp. z o.o., Bielsko-Biała
autor Korzec, J.
  • Zakład Badań Silników, Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL Sp. z o.o., Bielsko-Biała
autor Bielaczyc, P.
  • Zakład Badań Silników, Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL Sp. z o.o., Bielsko-Biała
autor Sordyl, A.
  • Zakład Badań Silników, Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL Sp. z o.o., Bielsko-Biała
Bibliografia
1. Attial M.S., Abdel-Rehim A.A., Badr O.A., El Emaml S.H.: An experimental investigation on performance and emissions of a single cylinder dual fuel Diesel-CNG engine combined with EGR. International Journal of Automotive Engineering and Technologies 2014 Vol. 3, Issue 3, 91 – 102, 2014.
2. Ahivik P. Alternative Diesel Fuels. http://dieselnet.com/tech/fuel_alt.php
3. Baczewski K., Kałdoński T., Paliwa do silników o zapłonie samoczynnym. WKiŁ, 157-173, Warszawa 2008.
4. Barroso P.: Study of dual-fuel (diesel+natural gas) particle matter and CO2 emissions of a heavy-duty diesel engine during transient operation. Combustion Engines 2013 nr 2 (153), 3-11, ISSN 0138-0346, 2013.
5. Bielaczyc P., Korzec J., Olczyk M., Sordyl A.: Rozwój silników spalinowych dwupaliwowych ZS-CNG. Paliwa Gazowe w Energetyce i Motoryzacji, Seminarium Techniczne, ISBN 978-83-931383-4-0, 2012.
6. Bielaczyc P. Sutkowski M.: Paliwa Gazowe w Energetyce i Motoryzacji. Mat. Konferencyjne, Bielsko-Biała, 2012.
7. Bielaczyc, P.: An analysis of CNG fueling influence on the reduction of exhaust emissions from motor vehicles. Proceedings of the 3rd IMechE Conference on Total Vehicle Technology, University of Sussex, (Brighton, UK), 26-27 April 2004.
8. Bielaczyc, P., Szczotka, A.: The potential of current European light duty CNG-fuelled vehicles to meet Euro 6 requirements. Paper 2012-SS4-403. Combustion Engines 4/2012 (151), 2012.
9. Bielaczyc P., Szczotka A., Woodburn J.: Exhaust Emissions of Modern CNG Vehicles Produced by Different Manufacturers. Konferencja Motoryzacyjna KONMOT 2014, 25-26.09.2014. Silniki spalinowe i ekologia, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, ISBN 978-83-7242-763-2, Kraków 2014.
10. Bielaczyc, P., Szczotka, A., Wojnarowicz, M.: Analysis of the Exhaust Emissions and Performance of a Modern Vehicle Fuelled with Petrol and CNG in Turn. FISITA paper F2010-A-133, FISITA 2010 World Automotive Congress, Budapest 2010.
11. Bielaczyc, P., Światek, A.: Clean and energy efficient vehicle powertrains and fuels – from today to 2030 vision. “Environment Friendly Surface Transport” PolSCA Meeting, Brussels, 10.04.2008.
12. Bielaczyc, P., Woodburn, J., Szczotka, A.: An Assessment of Regulated Emissions and CO2 Emissions from a European Light-Duty CNG Fuelled Vehicle in the Context of Euro 6 Emissions Regulations. Applied Energy 117 (2014) 134-141. doi:10.1016/j.apenergy.2013.12.003, 2014.
13. Bielaczyc, P., Woodburn, J.: Global trends in emissions regulation and reduction. Combustion Engines 2012 nr 2 (149), 94-116, 2012.
14. Bielaczyc, P. (editor) and 21 co-authors: Current and future trends in automotive emissions, fuels, lubricants and test methods – 2012. Proceedings of the 3rd International Exhaust Emissions Symposium, 24-25 May 2012, Combustion Engines 2012 nr 2 (149), ISBN 978-83-931383-2-6, 2012.
15. Bielaczyc, P.: IC Engine Test Method Development Regarding Emissions , Alternative Fuels, Lubricants and Future Trends. Proceedings of the 2nd International Exhaust Emissions Symposium on CDRom, 26-27 May, 2011, Combustion Engines 2011 nr 2 (147), ISBN 978-83-931383-1-9, 2011.
16. Papagiannakis R.G., Rakopoulos C.D., Hountalas D.T., Rakopoulos D.C.: Emission characteristics of high speed, dual fuel, compression ignition engine operating in a wide range of natural gas/diesel fuel proportions. Fuel 2010 nr 89, 1397–1406, 2010.
17. Różycki A.: Effect of dual fuelling on selected operating parameters and emission of a turbocharged compression ignition engine. Combustion Engines 2013 nr 3 (154), 1121-1128, ISSN 0138-0346, 2013.
18. Worldwide Emissions Standards – Heavy Duty and Off-Highway Vehicles. Delphi 2014/2015, www.delphi.com/emissions-hd
19. Gazodiesel inaczej, http://gazeo.pl/lpg/dieselna-gaz-lpg/Gazodiesel-inaczej,artykul,6362.html
20. Wajand J.A.: Tłokowe silniki spalinowe średnio i szybkoobrotowe, WNT, 641, Warszawa 2005.
21. Zabłocki M., Dwupaliwowe silniki z zapłonem samoczynnym napędzane paliwem ciekłym i gazowym, Warszawa 1969.
Kolekcja BazTech
Identyfikator YADDA bwmeta1.element.baztech-3a260671-3447-4c19-bdf5-bc9b61f021af
Identyfikatory